Bukan Blog Kamu: Hati hati beli ikan di pasar

Monday, August 8

Hati hati beli ikan di pasar


Tidak dapat dinafikan bahawa sebahagian besar ikan-ikan

yang Kita makan setiap hari adalah diimport dari negara Thai.

Setelah ditangkap oleh perusahan para nelayan di sana ,

ikan-ikan itu dimasukan ke dalam kontena dan ditimbus dengan

ketulan-ketulan air batu supaya ianya boleh bertahan lama

sepanjang perjalanan ke Malaysia & Singapura.



Perjalanan biasanya mengambil masa selama 6 atau 7 jam...

Dan masa itu ikan-ikan tersebut tiba di Malaysia dan Singapura

dengan keadaan lesu dan kurang segar. Untuk mengelakkan berlakunya

perkara ini, pihak pengusaha perikanan di negara Thai kini menggunakan

teknik baru. Tahukah anda semua.. Teknik baru yang digunakan itu?



Sebelum dieksport.. Semua ikan-ikan direndam dulu di dalam air

Yang dicampur dengan kimia bernama FOMILIN.

Ini adala bertujuan supaya ikan-ikan yang dieksport itu boleh bertahan

jauh lebih lama dan kelihatan masih 'fresh', keras dan segar

bila sampai ke distinasinya….




Tahu kah anda semua... Apa itu kimia bernama FOMILIN?

FOMILIN merupakan sejenis kimia yang disuntik ke dalam mayat

supaya ianya boleh bertahan lama. Bahasa omputihnye 'embalm'..wow!




Mayat-mayat insan Islam diharamkan disuntik dengan kimia ini.

Sekarang tanpa disedari ikan-ikan yang kita makan hari-hari mengandungi

kimia itu. Apa hukumnya pulak? Kalau Kita beli ikan di pasar...?


Ada caranya untuk kita mengesan. Kalau ikan-ikan itu

TIDAK dihinggap lalat.. Bermakna ikan-ikan itu telah direndam

dengan kimia Fomilin...kerana lalat pun boleh tahu..


oleh itu cariklah ikan yang dihurung lalat…




Wallahualam. .........sekadar memanjangkan gosip pasal ikan di pasar..



Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

10 2 ORANG KATA:

nazirulhazwan~ said...

naseb baik guwa fobia makan ikan sejak tercekik dulu, hahaha

BERT said...

huyyo... fobia ikan

mMoOnN aAlLeEaA said...

nak makan sekarang pun susah dah.nak kena hati2x semasa memebeli lauk di pasar.

BERT said...

makanan skang memang banyak racun

Niena Pengembara Ilahi said...

betul.. kt kelantan pn banyak ngan ikan2 yg jenis camni.. tpi kna pndai pilih la, biasanya mak akan ke kedai yg slalu dia pegi, ikan dri pantai tok bali

BERT said...

ooo.... mekaseh nina kasik info

azam said...

ish...jahat.....
mintak²la diaorang sendiri makan ikan camni......sape yang rendam benda alah ni makan ikan ni ,,,,,,nak ke?

BERT said...

peniaga selalu pikey untung je.. tak pikey kesan pada manusia cemana

mizzkechique said...

beli lalat je la mcm tu..hehe

BERT said...

lalat masak asam??

kari lalat??

lalat masak lemak cili api??

haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...