Thursday, June 13

ISU VAKSIN BAYI TAK HALAL... Anda bagaimana?

klik kasik lebor itu gambo..

Anak saya dah 8 bulan skang ni.. kalau nak vaksin lagi umur setahun nanti..
hati dah ragu-ragu.. ramai dah tanak vaksin anak lagi.. saya dah mula 
nak terpengaruh.. tapi betul ke semua ni? masih tercari2 pengesahan pasal ni..

saya join satu group di FB OUR HEALTHY UNVACCINATED BABIES
selalu gak baca ibu2 yang dah tanak vaksin baby lagi.. dalam group tu ada
jugak dokumen2 pendedahan keburukan dan segalanya pasal vaksin tu..

semalam checkup anak 8 bulan.. sembang2 la dengan nurse pasal isu ni..
nurse bilang sama saya.. jangan percaya dengan dakyah2 yang mengarut tu
selagi takde fatwa atau bukti kukuh pasal tu.. saya angguk2 geleng2 jela..
nak setuju atau tak setuju pun tak tau.. betul2 duk atas pagar hehehe...

saya copy sikit dari seorang ibu bernama Nadia Bakar tentang vaksin ni...

**************************************************

Pasak kuat-kuat dalam minda, Vaksinasi/Immunisasi ini
 adalah PILIHAN, bukan KEWAJIPAN.
======================
Bukan saja-saja aku pilih untuk tidak vaksin Aariz lagi.
Bukan saja-saja ikut, bukan saja-saja kena hasut.
Aku ada ramai rakan yang terpaksa mengharungi kehidupan 
dengan Adverse Effect Following Immunisation (AEFI) selepas anak disuntik.

Anak mereka yang sebelumnya sentiasa gembira, sentiasa sihat, 
sentiasa aktif.. Alih-alih disahkan Autisme, Disleksia, Ekzema, 
ADHD tak lama selepas disuntik.


Aku tak tegar melihat kesengsaraan anak-anak kecil dan ibu bapa yang
 terlalu hebat jiwanya itu. Aku kaji, aku baca, aku bertanya, aku menilai. 
Pasti semua ini bukan saja-saja terjadi kan?

Ya! Aku tiada lulusan dalam bidang perubatan. Aku bukan produk 
keluaran mana-mana Medical School yang disanjung dengan 'title' 
Dr di pangkal namanya. Tapi aku seorang ibu. Kalian tahu kan, 
seorang ibu boleh dan sanggup berbuat apa saja demi anaknya.
Tak mudah menjadi seorang ibu tanpa ilmu. Walhal, dalam segenap tindakan
 juga mesti dengan ilmu. Bukan saja-saja bertindak! Bukan saja-saja ikut!

Bahan-bahan setiap vaksin cukup membuatkan aku gigil untuk 
meneruskan pencarian. Tapi aku gagahi menerima kenyataan
 dan teruskan pencarian. Demi Aariz!

Sesak dada aku melihat satu demi satu bahan-bahannya :
"Aluminium, Sel haiwan, Sel fetus sihat yang digugurkan, Embrio ayam, 
Serum lembu, Merkuri ..." banyak lagi bahan-bahan yang menakutkan! 
Ah! kalau kalian membacanya juga, kalian pasti bergenang air mata.

Jadi, ini pilihan aku untuk Aariz. Biar sistem pertahanan badannya 
yang melawan penyakit, bukan dengan vaksin yang belum tentu 
jadi pencegah, mungkin sekali menjadi padah!

Biar Air Susu Ibu, Madu, Habbatussauda', VCO yang aku amalkan 
untuk Aariz menjadi kekuatan untuk sistem pertahanan
 tubuh kecil kesayangan aku. Kerana apa? 
Kerana ini juga pesan Rasulullah.. juga makanan Rasulullah..

Ini pilihan aku kerana TIADA ISTILAH 'WAJIB CUCUK' 
di mana-mana negara. Kalau tidak, pasti Puan Doktor
 menghalang aku daripada memilih keputusan ini kan?

Pasak kuat-kuat dalam minda, Vaksinasi/Immunisasi ini adalah PILIHAN, 
bukan KEWAJIPAN! Aku dengan rasmi, secara hitam putihnya menolak
 vaksin untuk Aariz petang semalam di depan seorang Puan Doktor
 dan jururawat sebagai saksi.

Biar sistem pertahanan Aariz bekerja untuk Aariz. Selamat tinggal VAKSIN. 
Moga kita tidak berjumpa lagi. Bukan kerana aku membencimu, tapi kerana 
aku tak tegar mencermarkan tubuh Aariz. Ya! Semuanya kerana Aariz.

ANDA BAGAIMANA???


6 comments:

- AZIE - said...

azie pun ada jgk dgr ramai kwn2 yg tolak vaksin nie..jd ragu2 pulak. xlama lg nk bwk qisya cucuk 3 bulan pulak..mcm ne ehh..xtau la nak wat keputusan

Kakzakie Purvit said...

Bila baca ni macam takut pulak kan. Tapi buat kakak dulu semua anak-anak kakak jalani immunisasi lengkap sebab masa tu tak ada isu ini semua..

Qhaifa Nur said...

sekarang timbul pulak isu ini, rasanya kalau hospital kerajaan tak risau kot takut swasta saja...

iya la Bert yang sengsara anak-anak kita..takut pula kalau difikirkan...

are_lin@yu said...

xtau nk ckp sbb xda pnglmn..tp klu nk ikt apa yg mama cta dlu..ayu n adk mmg xccuk byk kli n mama plk tkang sign spya dr ckp dh ccuk.haha..tp alhamdulillah lah shat ja kmi adik brdik.hehe..yg pnting2 tu rsa kna gk.yg xpnting tu blh elak

Miss N™ said...

takut pula nur baca akibat tu...dan betul juga kata mama Aariz tu, makanan Rasulullah, siapa boleh pertikaikan...

kena kaji lagi benda ni...

Anonymous said...

terpulang msg2 fikir2kan lah !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...