Bukan Blog Kamu: CARA MUDAH AJAR ANAK BERPUASA

Wednesday, July 2

CARA MUDAH AJAR ANAK BERPUASA



Khas buat ibu bapa yang mempunyai anak 6 tahun ke 
atas khususnya mesti teruja nak mengajar anak
Berpuasa.. ya didikan awal sangat digalakkan
Supaya mereka terdidik melakukan ibadah dari muda..

Ada beberapa cara sebenarnya nak ajar anak
untuk latih berpuasa.. suka saya nak kongsikan..
Supaya bila anak saya dah mencecah 6 tahun nanti
Boleh saya praktikkan jugak kan hehe..


1. SECARA BERPERINGKAT
Bagi anak yang nak mula belajar berpuasa benarkan mereka
Berpuasa secara berperingkat.. contohnya kalau minggu
Pertama tu sampai jam 10 pagi je.. sehinggalah ke
Minggu seterusnya sampai waktu berbuka pula.. cuba2..

2. SABAR
Banyakkan sabar.. mesti anak itu banyak kerenah pada
awalnya.. dahagalah.. laparlah.. jangan cepat marah
Atau memaksa mereka berpuasa.. 

3. KERAP BERCERITA
Ceritalah pada mereka tentang kelebihan dan hikmah puasa,
Walaupun nampak macam tak paham ke takpe..
Sekurang-kurangnya mereka boleh dapat gambaran
 awal dan menyimpan maklumat itu dalam memori..

4. BUAT AKTIVITI
Buat aktiviti yang boleh melekakan mereka supaya
Tak teringat pun pasal lapar dan dahaga contohnya
Membantu menyediakan juadah berbuka,
Baca Al-Quran, main komputer, baca buku dan lain2
Aktiviti kegemaran mereka yang bermanfaat..

5. MAKANAN KEGEMARAN
Sediakan makanan kegemaran mereka dengan
Bertnyakan dahulu pada mereka apa yang mereka
Nak makan sebagai juadah bebuka puasa agar
Mereka rasa dihargai dan bersemangat nak 
Berpuasa lagi pada esok harinya...

6. UPAH
Kebanyakkan ibu bapa merangsang anaknya untuk
Berpuasa dengan memberi upah seperti duit raya
Dan apa2 hadiah yang diminta sebagai ganjaran
Sekiranya mereka berpuasa penuh.. 

Selamat berpuasa dan selamat mencuba.. 
Kredit info dari pa&ma












Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

1 2 ORANG KATA:

Cik Asma BLuppy said...

biasa guna no 6 tu. kemain demand duet raya banyak2. pokaii.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...