Wednesday, November 21

Pengalaman Bersalin Caesarean - AKHIR




Amaran!!
Entry ni agak panjang dan ini episod kedua dan terakhir... 
barangsiapa yang tertinggal episod satu klik SINI


Barula nurse tu panggil doktor suruh cek laluan saya...
Doktor pun datang untuk cek laluan.. masih lagi terbuka 1 cm..

bersambung dari cerita semalam.............

Waktu ni dah jam 6.30pagi.. baru nak cek bukaan setelah 10 jam
Saya duduk dalam wad bersenang lenang tanpa diperiksa apa2..
Pelik kan? Ke memang macam gitu..? saya tau ni memang pelik..
Saya try tidur semula.. setiap 2,3minit saya terjaga dan mengigau
sambil mengerang sakit sambil pegang tiang katil.. aduhai.. L

saya pun dalam keadaan mamai.. shift jururawat pun bertukar..
tiap kali termengerang ada je nurse datang pujuk2 saya..
datang lagi doktor cek bukaan dalam 7.30am.. masih lagi 1cm..
kemudian saya ke tandas.. macam nak buang air besar...
segera ke tandas dan akhirnya saya membuang.. dah terbuang,
tiba2 pintu tandas saya terketuk dengan kuatnya...

“toktoktok... eh kamu keluar sekejap!!!” kuat nurse tu jerit..
Saya pun keluar dengan terbongkok2 menahan sakit perut.. hihi
“eh kamu buat ape ni.. berak ke.. kamu jangann! Keluar budak
dalam jamban kang.. eh dah2.. bahaya la!” marah nurse tu
dengan penuh cuak dan cemas sekali.. saya pun menjawab..
“takla.. saya memang nak membuang pun..sakit sangat la perut”
“kamu sakit nak berak ke atau sakit contraction?”tanya lagi nurse tu,
“Dua-dua saya sakit.. bila dah buang kurang sikit sakitnya”

Pulang dari tandas ke katil.. tak sempat naik katil,
Duduk atas kerusi terasa ada bendalir keluar.. air ketuban
la tu barangkali.. lap dengan tisu.. putih je airnya...
pukul 8 datang lagi doktor lain.. cek lagi bukaan baru 2cm...
terbaring semula.. nurse cakap kene tunggu doktor pakar plak
datang meraun tengok pesakit.. saya pun baring la dan
mula aktiviti saya mengerang dan merintih lagi selang 2,3 minit
sambil mata terpejam sebab mengantuk yang amat sangat..
sarapan pagi? Hmm memang takla.. tengok je roti atas meja..
nak kunyah pun tak larat.. terfikir masa tu.. cemana nak
meneran nanti kalau perut kosong? Mengantuk? Letih?

Jam 9.30 pagi.. baru doktor pakar datang bersama doktor housemen
Tiba giliran saya dicek baru je terbuka 3cm pulak.. oh lamenye!
Arahan doktor pakar agar segera saya ke Labour room (LB)
Setelah kiraan bacaan kontraksi yang agak membimbangkan...
Sampai di bilik khas saya perut saya diletakkan alat CTG untuk
cek pergerakan baby.. adoi.. tunggu lagi.. cek laluan lagi baru 3cm..
dalam bilik khas tu kejap2 saya mengerang.. tak reti duduk diam..
 sampai nak tercabut belitan tali yang ada di atas perut saya tu..
kene saun jugak la dengan sister berbangsa sikh tu suruh saya
sabar dan diam haha.. saya gelak muka ketat la bila kene saun..

Selesai cek guna CTG lebih setengah jam.. baru la gerak ke LB..
tak pasti la dalam pukul berapa masa tu.. mungkin dalam pukul 11 pagi..
masuk ke LB saya di arahkan baring, cek laluan lagi baru 5cm..
sakitnya perut makin mengganas yang amat sangat.. tiap kali kontraksi
saya mesti menggigil.. oh baru saya tau sakit kontraksi ni macamana..
doktor maklumkan.."saya akan pecahkan air ketuban, lepas tu kita
cek jantung baby... kalau baby lemah kami terpaksa operate kamu"
masa tu saya memang dah lemah sesangat.. lapar, mengantuk, letih..
saya dah pasrah la andaikata saya terpaksa dibedah.. sebab tenaga
pun dah makin tak ada.. angguk jela boleh saya buat.. 

saya dipecahkan air ketuban.. airnya dah  bertukar hijau.. bermakna
baby dah berak dalam perut..cek jantung baby ada la dalam 15-20 minit
memang makin lemah la baby.. saya dah teramat risau.. takut sangat2.. 
maka jawapannya memang kene dibedah la! saya dipersiapkan..
dimasukkan salur air kencing.. sakit!! dicucuk ubat kat tangan kanan.. sakit!!
 tukar jarum pulak tangan kiri sebab tangan kanan dah bengkak.. sakit!!
kemudian doktor bius datang.. bagi penerangan kat saya.. 5 minit..
doktor sorang lagi mintak no empon suami pulak nak bagitau saya
perlu dibedah segera.. tu je dah ambik masa 10 minit..

oh masa tu saya fikir.. kenapa lama sangat ni.. sakit mengigil lagi..

siap semuanya lebih kurang sejam lebih duduk dalam LB, saya 
dibawa sambil terbaring di atas katil ke emergency room (ER) pulak..
terhenti seketika di depan pintu ER, suami dan mak mentua saya masuk..
masa tu la saya dah tak emsem dah.. saya mula teresak2 bila tengok
wajah suami dan mak mentua.. mak mentua saya pun basah mukanya
menahan sebak di dada.. tengok wajah suami lagila.. semput sekejap 
dada masa tu.. saya ditemuramah pulak dengan sister sebelum masuk
ke dalam ER.. tanya saya macam2.. sebak yang amat sampai tak dapat
jawab.. masa ditemuramah tu, doktor pakar sedang meng eksplen pada
suami saya kenapa saya perlu dibedah segeera.. tak sanggup tengok
wajah beliau saya palingkan muka tempat lain.. kalau tak mau banjir ER
tu saya keluarkan air mata hehe.. sori saya memang budak cengeng!

akhirnya setelah 2 jam dari LB tu baru saya masuk ER.. lama kan?
saya disuntik bius di tulang belakang 2,3 kali jugak.. air mata dah keluar
membasahi bantal yang saya peluk.. bukan nangis sakit.. tapi nangis kuciwa..
apakan daya.. nyawa baby harus diselamatkan segera! doktor memujuk
supaya jangan menangis.. saya tersengih2 malu.. setelah disuntik
jam 1 petang.. saya pun baring.. tutup mata rapat2.. takut yang amat..
tangan dikepakkan dan 'dikunci'.. hanya bahagian yang hendak 
dipotong sahaja terdedah.. "ok cuba gerakkan kaki?" arah doktor bius..
saya pun gerakkan kaki.. maknanya bius belum habis jalan..

saya dicubit guna jari dan penyepit.. "eh kenapa sakit ye" saya tanya..
"kamu memang akan rasa tapi tak sakit.." jawab doktor tu..
"tapi saya sakit la!!" bentak saya.. muka saya dah takut gila..
tanpa tunggu rintihan saya.. perut saya terus dilayat.. perghhh!!
bius tak abih jalan lagi woiii... saya punya menjerit tak tau la 
saya jerit apa memang tak ingat.. saya rasa saya mengucap..
tah ape lagi saya baca dan menjerit haha.. saya memang terasa
dan merasa kesakitan 3 lapisan yang dilayat dengan pisau..

Masa saya menjerit2 ketakutan tu.. mulut saya disumbat dengan gas..
yang pasti gas tu untuk memengsankan saya..tiba2 ingatan saya
hilang.. fikiran melayang2.. saya mengucap sebab ingat saya dah
dicabut nyawa.. zzzzzzzzzzzzzzzz.. padam semuanya.....
pukul 1pm saya disuntik bius.. pukul 1.06pm baby dikeluarkan..
memang cepat.. sebab takut apa2 jadi kat baby..!!
jam 1.35 petang pembedahan selesai.. saya dikejutkan..
saya cuma mampu mendengar sahaja.. "ok baby dah selamat ya"

jam 2 petang lebih kurang saya tersedar.. saya di depan pintu 
sebelum ditolak ke ward.. mata saya kabur.. badan saya mengigil
sesangat2.. tak pernah gigil macam tu.. saya meracau2..
ada doktor tanya kenapa, saya pun tanya balik... "ni kat mana?"
"kat hospital ni.." jawab beliau.. "kenapa saya kat hospital?..
kenapa saya menggigil ni...??" pujuk nurse... "kamu sejuk tu"
saya meracau2 tapi saya ingat saya cakap macam tu.. 
mata saya masih kabur.. kemudian saya tutup dan bukak mata..
baru la saya sedar sepenuhnya.. saya mintak mahap dengan nurse
tu sebab saya bising tadi hihi.. nurse tu kata takdela.. eleh tak ngaku
plak.. saya tau la saya menjerit2 dan meracau2 masa tu...

tak lama tu baru la suami saya masuk.. nangis lagi.. saat yang sangat
tacing macing.. kami pegang2 tangan macam orang bercenta..
suami memujuk.. saya menangis tak menahan lagi.. hihihii..
nurse panggil suami saya untuk tengok baby.. dapat juga suami 
saya tengok baby dan mengazankan sebelum baby dihantar ke wad..
saya? hari kedua baru dapat tengok baby.. mak ai sedih ni haii...
selesai citer saya dibedah bagai.. nanti saya sambung pengalaman
duduk dalam ward dalam 6 hari gitu.. fuhhh saat yang menyedihkan lagi..

Kesimpulannya.. lebih 12 jam saya menahan contraction..
10 jam saya dibiarkan tanpa diperiksa.. menurut dari doktor yang 
berpengalaman bila saya cerita pasal ni, beliau berkata..
tak patut saya dibedah.. andaikata saya diperiksa dari awal mungkin laluan
 saya akan cepat terbuka dan saya boleh bersalin normal..
 tapi dah takde rezeki kan.. redha jela.. syukur semuanya dah selamat..
saya cerita ni bukan untuk mengenang benda yang tak best..
tapi sekadar berkongsi pengalaman.. banyak hikmahnya..





25 comments:

izzah said...

Xpe...yg penting ibu n baby selamat...czer atau normal dh ditentukn..sypn czer sbb darah tggi...dh trtulis tu bhgn kita..2nd baby leh try normal plk...

Kakzakie Purvit said...

Bert kakak nak tanya ini di hospital kerajaan ke? Alahai kakak dah dengar macam-macam cerita buat kakak ngerinya tak tahan. Adik kakak yg kerja di hospital sebagai asst doktor pun tak nak bersalin hospital sendiri sanggup pergi swasta.

Alhamdulillah tapi dah selamat. Jaga diri dan baby dik... betul kakak ngeri macam nak terkencing rasa.

Anonymous said...

neway dh selamatkan. Tapi negeri KA dgr. Seb baik KA 3 kelahiran normal...seriau juga dgr ni

Unknown said...

Akak cesear masa anak pertama Aiman.. pengalaman yang tak tahu nak kata apa2... walaupun begitu akak sangat bersyukur.. semua selamat..
Bert... mahal pengalaman tu.. tak sumer orang rasa... :D.. tapi hilang sakit sebab tengok anak kan?...

Cikrosecute said...

Alhamdulillah semua selamat...Sis pun ada pengalaman operate tapi lain pulak pengalamannya....Sis operate sebab tali pusat anak sis yg kedua terbelit di leher gan kakinya...

Unknown said...

bert bersalin kat mana eh? sori tak perasan kalau ada mention..

akak nak nangis sama..macam mana diorang boleh hiris masa bius tak jalan lagi..waaa..ngeri..trauma akak dengar..

alhamdulillah baby selamat..take care ok..jgn buas buas sangat..hehe.. pantang jaga diri elok elok tau.. makan makanan yang berkhasiat..supaya susu banyak, supaya cepat sembuh..

continue makan iron folic..kalau boleh makan calcium magnesium dgn vitamin c.. kalau calcium cukup at least takde la nanti rambut mudah gugur :D

Salina Mat Isa said...

Takutnya baca yg terasa pisau bedah perut tu..pelik jgk..lat hospital mana ni?biasa klu masuk wad je mmg akan cek contraction setiap beberapa jam. sy dulu doktor pecahkan air ketuban dh hijau skit tp dia ckp klu tk brsalin mlm tu esok pg nr kena operate..dia induce bg laluan cpt buka,dpt la brsalin normal jgk..tk pe la yg prnting semuanya selamat kn..

- AZIE - said...

taut baca entry nie huhuhuhu nak nangis rasa, alhamdulillah semenya dpt diselesaikan jgk..

eMMe said...

Bert, rasa seram juga kalo czer kan..
Ya Allah... akak lak nervous... mmg sakit kan.. mane de tak sakit, akak pun jenis cembeng gak... air mata ni mudah je membasahi pipi, hospital pun leh banjir la kot..

tengs share pengalaman Bert...
time akak lusa ni... Ya Allah! permudahkan urusan kami...

MizzTina said...

maafkan sy sbb xdpt truskn pembacaan sbb ngeri bila part potong² ni..

PERMATABIRU said...

dlu masa nk lahirkan ank, saya yang minta dibedah sbb dah 3 hari masuk ubat tp xda bukaan..tak sanggup tahan sakit..tp doktor pakar tak bg sbb first baby..kna try normal juga..bersalin paksa.alhamdulillah semuanya selamat ..

are_lin@yu said...

tktnya ayu bca pnglaman akak..yg tak kwin g i yg sriau ni..huhu..alhamdulillah dah selamatkan..pengorbanan seorang ibu ;-)

dya nasir said...

takutnya dya baca..erm

rintzpalil said...

Yang penting ibu dan baby selamat. Alhamdulillah. Selamat berpantang.

Munn Jaafar said...

kak, meleleh2 air mata sy baca ni.sy takut la plak.... :'(

Qhaifa Nur said...

baca kisah BERT...pengalaman 2X czer buatkan teringatkan kembali...sukar dibayangkan ketika itu...kini ia hampir hilang sedikit2 diingatan...

tak kisah normal atau czer, asalkan kita/baby selamat.....

Unknown said...

salam kenal,
alhamdulillah,semuanya dah selamat,baby dan ibu pun sihat....:-)

Miss N™ said...

sebak nur baca ni..!
apapun, semuanya dah selamattkan...

kenapalah diorg biarkan 10jam tnpa pmeriksaan..

itu je yg xpuas hatinya..

Miss N™ said...

dannn..time kena tores tu sakit eh..uuuuuu...xdapat bygkan...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Ya Allah seram baca kt ubat bius jln xhabis dh potong tu...tp la bert semua tu pengorbanan...yg penting baby n ibu selamat...Alhamdulillah

Sheila Adziz said...

ish... sian awak... tp sy pelik lak situasi sy kat hosp kangar tu... dorg mmg jg btl2... sampaikan ms nk check ve sy, nurse kt situ suh patient tu turun dr katil bg laluan tuk check sy dl... kesian gk kt patien tu... ikut tpt kot kan... dh deliver nurse dtg suapkan ubt n milo... org dpn tu sy dgr dia siap minta nk minum, haus... rs cam kt swasta lak layanan dorg time tu....

allhamdulillah apa pun selamat bersalin kan...

misshannajr said...

takut...tu jer boleh kata..semua pun saya takut hahaha..

Puan Siti said...

takutnya la nak preg lau cmni..

Mrs Velentine said...

menitis air mata baca entry ni//alhamdulillah semuanya selamat

Masya said...

pengorbanan untuk menjadi seorang ibu.. sy pun ade pengalaman bersalin czer.. tp x publish lg.. sbb draft x habis² ayat hihihihihi....

alhamdulillah. awk selamat dgn baby, cian awk bius x habis jln lg yer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...