Bukan Blog Kamu: Tips mengatasi anak meragam

Friday, March 22

Tips mengatasi anak meragam



5 Tips Untuk Menangani Anak Meragam :


1) Jangan marah mereka.

2) Cuba pujuk dengan benda yang mereka suka.

3) Lakukan aksi atau mimik muka yang boleh buat mereka tertawa.

4) Jika mereka berjaya diam diri dari meragam, cuba berikan tepukan
 dan bersorak bagi menggambarkan perbuatan mereka itu betul.

5) C
ium dan ucapkan kata sayang kepada mereka sambil
  memberitahu dengan lembut perbuatan (meragam) salah.

Anak berusia 1.5 tahun ke 2.5 tahun akan mula memberontak,
buang barang, merajuk dan protest. Jika anak anda berkelakuan demikian,
bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar.
 Anak sekecil ini, tidak akan kurang ajar. Dia sedang belajar untuk
 ekspres diri dia disebabkan dia berasa letih atau kecewa akan sesuatu.

Oleh itu jalan untuk membantu dia menjadi tenang:

1) Pegang si comel anda dengan lembut

2) Bisikan anda sayang dia dan faham perasaan dia.

3) Baca ayat quran dan a'uzubillah hi manasyaitan nir rajim,
 supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kepadanya dan anda.

4) Tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda pun perlu tenang

5) Jangan sekali-kali marah dan menjerit atau memukulnya kononnya
 untuk mendisiplinkan dia. Ini hanya akan menjadikan dia
anak yang pengecut atau yang suka memberontak.


sumber

Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

5 2 ORANG KATA:

Cik Nur™ said...

heee..memek muka tu mcm terkeluarkan kadang2 tu....

baby tak gelak, kita yg tgk gelak..
hihih..

apapun, nice tips. :)

izzah said...

good info...biasa la...bila ank dh makin besar, cabarannya pn lain dah...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

mmg mencabar nk didik anak2 skang ni kan nak pulak dlm kehidupan moden nih

Ain Ridzuan said...

kadang-kadang kelakar bila dengar alasan-alasan mak bapak kat shopping bila anak mainan...hehehe

http://sweetmom83.blogspot.com

adaa said...

Nice sharing..need this info to handle 3 heroes..jenuh hahah

Www.adaa-inspiration.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...