Tuesday, June 30

PENGALAMAN BERSALIN NORMAL YANG MENGERIKAN - DUA




Terima kasih sudi baca di episod satu.. meh saya sambung
sikit je lagi kasi hantam sampai habis di episod dua...


masa baby dikeluarkan dari perut, saya tak tengok
sebab pejam mata menahan sakit..  tapi disuruh bukak mata
"Ok baby dah selamat keluar.. tengok ni dapat baby ape"
soalan ditanya dek sister.. saya pun jawab "perempuan" 


ok saya first time bersalin normal.. bila baby dah
 keluar ditimbangnya maka taulah ape pasal susah nak
 keluar di awalnya.. baby seberat 3.45kg duk dalam
 perut rupanya... yup baby agak besar.. kene jugak la
gunting.. tapi tak ingat berapa banyak kene gunting..
kene gunting tak sakit sebab dah kebas dek epidural..

Tapi masa uri dibawak keluar saya tengok.. ee macam tu
rupanya dan rasanya bila uri keluar.. sakit jugak ek..
baby dah dibersihkan dan dipotong tali pusatnya..
saya tidur balik lepas baby keluar.. lepas tu kene kejut..

nah baby.. dibaringkan baby tu atas dada..
tapi ntah.. saya tak berapa ingat muka dia macamane
masa tu.. mata saya bukak kecik je..nampak jela baby..
alaaa suwitttt sangat.. nak naness malu hikhik..
eh baru saya perasan.. sepanjang proses nak beranak tu
saya tak nanges.. walaupun masa sakit..saya fokus nak
keluarkan baby cepat2.. lagipun lalok dan ngantuk bila
masa pulak nak nangis kesakitannye hehehe..

dah bersalin, proses nak menjahit la pulak.. hmm..
memang rasa la bila dijahit.. berkerut2 muka menahan sakit
dan mengantuk.. yang ni kelakar.. saya kene jerit dengan
doktor.. "puann bangunn!" tersentak saya bangun dari tidur..
menganga kot saya tidur kesan dari ubat dan keletihan...
mesti doktor tu ingat saya dah mati kot haha.. sebab saya
tersandar dan tertidur.. ngantuk la.. dahla sakit tengah jahit..
masa tu nampak jugak la doktor bizi menjahit.. ada nurse
duk tepi guna alat penyedut darah.. hmm banyaknye darah..

doktor pun berhenti menjahit.. saya tengok je... haa lega..
tetiba.. saya dengar bunyi pancutan air.. eh ape tu saya tanya..
dalam kepala ingat saya terkencing.. tapi pelik gak sebab
tak mungkin kencing.. tiub kencing dah masuk.. abih bunyi ape?

masa tu saya tengok doktor tu panik.. saya lagila panik..
apakah? adakah? mengapakah? kalut lagi.. lepas tu saya
tak ingat pape.. tidur balikla.. takde rasa sakit pape kan..
dan saya tak ingat ape jadi.. yang saya tau saya disumbatkan
dengan gauze 2roll.. dan jahit ape ntah lagi...

selesai proses jahit2 yang makan masa 40minit tu abih,
barula asben saya dipanggil masuk.. tersengeh saya nampak
dia kat depan pintu.. sampai dah akhirnya buah hati dari jauh..


"dah jumpa baby?"

"dah.. azan pun dah.. gambar pun dah amik..
tahniah ayg.. dapat bersalin normal jugak"

"tanak beranakkkk lagi.... sakittttttt"

"haa? jangan le camtu"

"ye la sakit.. baru tau sakit cemana"

bla bla bla bla.... sembang ape lagi tak ingat..
hal kita lakimini mane leh cerita detail tisstisstiss

datang la m.o nak terangkan sesuatu pada si suami...

"ya tahniah encik.. isteri dah selamat melahirkan..
cuma kami nak bagitahu, yang kita akan hantar 
isteri encik ke seremban ya lepas ni.. isteri encik
mengalami bleeding atau bahasa lainnya tumpah darah..
harini pakar kami takde.. kalau tengok bacaan nadi
dia agak tinggi.. cuba encik tengok tu.. 150 lebih..
kalau normal kene bawah 100 je.. kami kene hantar 
dia ke sana untuk pantauan dari pakar sana.. dia akan
dimasukkan darah dari tabung darah kami.. boleh ya?"

lebih kurang gitulah seingat saya penerangan doktor
tu.. ohh baru la saya tau.. bunyi pancutan yang saya sangka
kencing tu bukan la kencing.. tapi pancutan darah rupanya..
patutla doktor tu panik.. kalau dia panik saya pun panik..
tapi sebab tak tau ape masalahnya.. yang saya tau masalah
saya nak tidur je.. penat dah meneran.. perut lapar..

masa proses jahitan tu.. saya guna bahasa isyarat je
kat nurse.. nak air.. datang la nurse bawak air.. nak cakap
pun dah takde tenaga.. saya sedut air guna straw selaju2nya..
fuhh lega.. ada jugak nurse offer nak milo tak..
saya kata boleh.. lapar neh.. hehe.. dapat la milo segelas..
lapik sikit perut yang kebuluran tu.. barula ok sikit..

saya pun tunggu la proses discharge wad dan proses untuk
ditransfer ke hospital besar seremban..makan masa 2jam gak
barulah selesai..sian kat mak dan akak saya tunggu lama kat
luar dari labour room tu.. nak masuk tak boleh.. bila dapat
keluar sempat jugak saya ucap terima kasih kat doktor dan
nurse yang bertungkus lumus membantu proses bersalin tu..

terus saya ditolak guna stretcher nak menuju ke ambulan..
dan saya dapat tau... muka saya pucat lesi sebab dah
kehilangan darah yang banyak.. tak tengok cermin.. tak
tau rupe cemana mesti macam ape ntah hehehehe..
maka terbaringlah dalam ambulan nak menuju ke
seremban pulak.. masa tu dah jam 7 petang.. sempat
jugak jumpa akak, abang long dan anak2 buah saya
kat depan pintu ambulan.. diorang follow belakang..
asben bizi uruskan hal discharge ibu dan anak..

dalam ambulan.. saya ketiduran lagi.. sampaila
hospital seremban.. terus masuk ke labour room..
diperiksa dengan doktor bergilir2.. kene intebiyu lagi..
rupanya dalam labour room takleh main empon..
tapi saya mintak gak  nak call cik asben jap..


view dari wad saya menginap...


dapat la cakap dan diorang pun dah sampai jugak..
dan saya mintak makanan.. laparnya.. masa tu dah
pukul 10 malam dah.. nasib baik mak ada bekalkan
nasi dan lauk dari rumah.. asben pun datang dengan
makanan.. tak boleh bangun.. disuapnya saya sampai
habis makanan bekal tu.. fuhh kenyang alhamdulillah..
maka baliklah suami dan family yang lainnya ke batu
kikir semula yang amik masa sejam jugak dari seremban..

masa pun berlalu.. saya ditahan di labour room
untuk pantauan dan dimasukkan darah dan air...
tiap 2 jam baby dihantar pada saya untuk disusukan...
syukur dapat jugak susukan baby dari awal lagi..
subuhnya baru la selesai air dan darah tu habiss...

sepanjang duduk dalam labour room tu dengar jugaklah
ibu2 lain bertarung nyawa nak melahirkan anak.. insappp
saya duk kat dalam tu.. dengar aje lolongan dan rintihan
ibu2 tu dalam kesakitan yang amat sangat nak melahirkan..

saya nak main enset tapi asyik kene tengok je hihi..
dapat jugak curi2 main enset dalam selimut hehe..
tu pun dah siang baru dapat main..siap update status
lagi kat facebook.. bosan le duk dalam tu.. ada enset
takde la bosan sangat.. dapat gak menyembang2...

dah selesai urusan saya dicek dan dipantau akhirnya
saya dihantar ke wad setelah semua berpuas hati dengan
progress saya yang semakin baik.. nadi pun dah ok
bila 2 tabung darah selesai dimasukkan.. saya pun rasa ok..
best jugak duduk wad hospital seremban.. hospital baru...
wad baru.. selesaaaaa sangatt..nyaman je rasanya hehe..
dan yang lagi best, kawan saya yang ditransfer ke seremban
tu pun sama wad jugak.. cuma katilnya jauh sikitla..
dari pilah ke seremban wad yang sama haha best betoyy..
boleh sambung gosip2 lagi masa dalam wad hihi..

hari jumaat hari kedua di wad seremban.. ada bunga2 nak
discharge..dah seronok dah..  tapi bila dicek dek m.o katanya
orang yang sakit jantung ni kene duduk wad lagi dalam
5 hari.. lepas tu baru boleh keluar.. saya pun menunggg jauh..
jauhnya family nak datang dan berulang dari rumah
ke seremban.. cik laki pulak ada program hari isnin..
saya boleh bayang susahnya keadaan tu.. seddeyyy!

datang pakar pulak bagi solution yang bagusss..
takpe hantar balik ke hospital pilah.. kat sana pakar
sudah balik dan boleh cek dia kat sana.. dekat dengan
rumah katanya.. barulaaaaa legaaaaa sikittttt...
Maka petang jumaat tu sekali lagi proses nak ditransfer
semula ke hospital pilah.. sempat jugak jumpa sahabat
 lama yang kerja kat hospital seremban tu.. jumpa
depan pintu ambulan pun jadiklah kan ain hehe..


 dalam ambulan menuju ke hosp k.pilah



sampai di pilah pulak.. ada tragedi lain... yang ni rare..
turun dari ambulan, ntah sape ya nak panggil dia
terus tolak saya yang duduk di wheel chair tu ke
bahagian emergency.. nurse 2 orang yang teman
saya dari seremban tu bagitau.. kenapa hantar kat sini..
dia kene hantar ke wad ibu dan anak.. bukan kat sini..
eh tak boleh.. jawab diorang.. dia kene screening dulu
kat sini baru boleh hantar sana.. pulak dahh..
abih tu report dari semban tu tak laku ke..
buat penat jela saya dicek banyak kali dan
setebalnya fail bawak dari sana tu.. nak kene cek
balik pulak dah kat emergency.. saya pening...

memang ada kekalutan sikitla.. saya masa tu lemah
yang amat sangat..nak keluar suara pun tak larat..
tidur tak cukup.. badan lemah.. nak melawan pun tak reti..
kalau saya sihat mesti saya bising dan melawan potpet2..
doktor2 kat situ yang rasanya H.O atau M.A kot
duk cek saya segala..sian tengok baby nangis nak
susu.. diorang pulak sebok nak cek2.. patutnya
refer la dulu fail atau dokumen yang dah dibekalkan
dari hospital seremban tu.. buat ape nak cek lagi..

yang sakit hati tang diorang amik darah..
cucuk guna jarum besar atau nama lainnya branula
2,3 kali pulak tu kat pergelangan tangan.. salah kot..
tampal dengan plaster.. rasa nak sepak je muke dia.. grrr
sakit gilee woii.. dahla salah pulak.. dia tak kompiden
rupanya.. dia cucuk plak kat pelipat tangan ni pulak..
ko pikey cemana aku nak susukan anak bila branula
tu ada kat celah pelipat lengan ni? Bingung betoyy..

saya dah beribu kali kene amik darah.. pertama kali
orang amik darah guna branula tu.. terasa cam bengong je..
Dah cucuk ditadahnya dengan 3 botol.. masa nak tukar
botol tula menitik darah keluar memancut dari tangan..
haiyya.. nak amik darah guna syringela ngok..
tarik lepas tu baru masukkan dalam botol..

tak lama tu datang cik suami yang baru sampai..
saya pun cerita masalahnya.. nurse yang temankan
saya dari seremban pun duk merungut jugak..
apelagi.. ngamukla cik laki ai yang garang tu
dengan doktor kat situ., ha tau takut.. hehee..
terus diorang cepatkan proses hantar ke wad..

tapi saya dihantar ke labour room lagi....
bermalamlah saya kali kedua di leburrum..
macam biasalah untuk pemantauan..
dah duduk kat leburum memang asyik dengar
jela ibu2 nak beranak... insap lagi duk situ.. hehee..
esok paginya lepas sarapan barulah dihantar ke
wad semula.. wad yang mula2 saya duduk dulu..

Sepatutnya saya kene duduk sampai isnin..
lepas ditransfer dek seremban hari jumaat tu..
tapi alhamdulillah.. hari ahad datang dah pakar
otai.. dia kasi saya keluar tanpa diminta..
syukur sudah boleh balik rumah.. barulah
air mata keluar nanes masa nak bagitau cik
laki mintak jemput.. nanges sebab happy
sangat dapat keluar setelah 9hari berkampung
di hospital.. bagi saya lama.. lama sangat rasa..

Yang besnya... saya ditawarkan untuk masuk
implant secara percuma.. yang dah tau mesti
taukan berapa harganya.. benda free sape taknak..
dah bincang dengan suami maka setujulah kami
untuk diimplantkan nanti bulan depan...
percuma  sebab kes sakit jantung tula..
alhamdulillah rejeki.. lepas 3 tahun nanti bolehla
nak beradikkan si irene nafisa ni nanti kan kan.. hihi

selesai sudah cerita 9hari di hospital yang banyak
saya skipkan.. cerita yang penting2 dah la ye..

Kesimpulan
* jika anda ada masalah serahkan saje pada ahlinya..
Jika anda nak beranak serahkan diri anda pada ahlinya..
ahli2nya tau nak mengendalikan macam mana..
samalah kalau paip rumah anda bocor.. anda serahkan
tugas tu pada si tukang paip.. jangan disebabkan nak jimat
anda bikin sendiri boleh bikin jadi lagi hancur.. samala
dengan kes beranak2 ni.. ada yang lebih suka nak beranak
sendiri di rumah kononnya lebih selamat tanpa ubat2..
nak kan keselesaan sanggup korbankan keselamatan diri..

teringat mak saya cerita.. kalau zaman dulu2 ada kes tumpah
darah memang ibu tu biasanya akan meninggal dunia..
darahnya tumpah melurut ke bawah rumah kayu...
suka saya dengar mak saya cerita zaman2 dulu punya
hal beranak pinak.. susah.. zaman dulu tak banyak kemudahan..
untung orang sekarang.. sekurang2nya kalau ada masalah
dapat jugak melahirkan anak dengan pembedahan...

tapi ada jugak yang enggan nak  beranak di hospital yeh..
berani sungguh mereka2 itu.. kalau selamat alhamdulillah..
kalau ada masalah macam koyak ke atau lelain ke datang
jugak ke hospital ye tak hehe.. cemana nak buat lagi kan?

* bila dapat bersalin normal ni barulah tau nikmatnya cemana..
dulu dah rasa czer.. yang kedua ni normal.. tabik spring
dengan ibu2 yang punyai anak ramai.. macam mak saya 8 anak..
ibu mertua 11 anak.. nenek saya 9 anak.. mak2 sedara pun ada
anak ramai2 jugak.. kuat.. kental dan kagummm hehe..

sebab tulah kita tak boleh derhaka dengan bonda..
kompom neraka kalau derhaka tak terampun..
susahnya ibu mengandung, melahirkan dan membesarkan
memang takkan dapat balas jasa2nya meskipun
dengan wang berjuta.. takkan sama...
hargailah ibubapa anda selagi hidup..
bila anda dah jadi ibubapa barulah tau kehidupan
menjadi ibubapa.. susah ke senang ke hadaplah..

*apa yang ngeri dalam kes bersalin saya ni?
bagi saya ngeri sebab saya dilalokkan dengan tujuan
untuk mengurangkan kesakitan supaya jantung saya
yang bermasalah ini tidaklah stress sangat...
memang la tak berapa sakit (tapi sakit gilak jugak)
tapi saya manjang ngantuk jela masa proses bersalin..
kuatkan hati nak keluarkan baby jugak dan akhirnya....

yang keduanya ngeri bila dapat tau nak dihantar ke
hospital besar bila bukaan dah 7cm.. mujurlah hospital
besar menolak sebab dah lewat dan membahayakan saya..

dan yang ketiga, dari awal lagi masa dalam wad saya
dah dimaklumkan yang saya bakal digunakan vacum..
sebagai bantuan untuk memudahkan saya bersalin
supaya tidak stress kuat pada jantung saya.. dan
semestinya pakai vacum gile punya sakit tau..huhu..

ok tuje.. hehe.. ape pun saya nak ucap syabas dan
jutaan terima kasih tak terhingga pada semua staff
hospital yang memberikan perkhidmatan mereka
dengan cemerlang.. walaupun dipindah2kan kesana
kemari saya taklah kisah sangat sebab saya tau mereka
cuba buat yang terbaik untuk saya.. kebetulan je hari
yang saya bersalin tu pakar otai sedang bercuti..
kalau ada mesti saya tak ditransfer ke hospital besar
untuk pantauan pakar..pengalaman manis dan pahit
yang bagi saya wajib dikenang dan dicoretkan
dalam blog ni.. senang boleh baca balik kan hehe...

begitulah flashback saya..
tima kasih sudi baca sampai habis...



4 comments:

InaYusoff said...

wa..memang ngeri..

dan penat nak hadap satu satu masalah kan..dengan perangai nurse and doctor yang memacam...

same gak dengan daku..rase macam tak bersedia lagi nak dapat 2nd beby...

huhuh..\

Unknown said...

gigih bace dari part czer smpai normal...pengalaman masing2 kan..xkan dilupakan

eMMe said...

oh bert, ade penyakit jantung kan..so, kalo tak cucuk epidural pasti ade risikonye... akak rasa, mase akak bersalin kan Aurel takde cucuk2 bg tahan sakit semua... so, akak rasa sakit construction... tak lame tu rasa nak bersalin sgt dah... tapi mmg nikmat bersalin normal tu lain kan Bert, Alhamdulillah Bert, segalanya dipermudahkan... untung kite di zaman ini kan...

Unknown said...

alhamdulillah semuanya selamat.. tahniah...

pengalaman bersalin lain lain kan.. ada yang mudah.. ada yg sukar.. apa pun.. semuanya dapat ganjaran pahala yang besar..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...