Wednesday, June 24

PENGALAMAN BERSALIN NORMAL YANG MENGERIKAN



Kenapa ngeri pulak?... ha baca sampai habis yeh..
cerita ini bukan bertujuan untuk menakutkan dan
menyeramkan sesiapa.. tetapi sekadar berkongsi kisah
pengalaman pertama bersalin secara normal sebab anak
yang pertama bersalin secara czer.. emergency pulak tu..
lagi ngeri sebab bius tak jalan tapi perut dah kene kerat.. eeee

nah baca kat --- SINI ---

Dipendekkan cerita dari awalnya saya datang buat checkup
tumpang di klinik desa di kampung saya batu kikir... plan
dah nak bersalin di sini bukan di tempat duduk saya di ipoh..
 dari klinik desa, saya diminta ke klinik kesihatan ibu dan anak
untuk rawatan doktor... dari KK tu saya diminta ke hospital 
daerah pulak untuk rawatan selanjutnya ke pakar... sebab?

Ada masalah jantung.. bukan sejak mengandung..
tapi sejak zaman2 sekolah lagi dah ada.. jadi kena ada
pemeriksaan rapi dari pakar.. penyakit ni taklah serius mana
cuma kene pantau jugaklah.. kalau tak diperiksa boleh jugak
jadi bahaya kan.. so ai folooo aje setiap kali checkup itu ini..
Sebab tu buku pink ai tebal dan hancorr haha.. lunyai kotau!

Sampai aje di hospital kuala pilah, cek itu ini maka saya kene
admit ward untuk diperiksa oleh pakar pada jumaat 29.5.15..
Mujur bawak beg segala.. maka bermulalah saya ditahan wad
sehinggalah hari yang ke 9.. kata doktor, kamu ditahan disini
sampai waktu bersalin ya.. waduhh.. sedih jugak masa tu..
sedih sebab dah tiba masanya nak berenggang dengan
abang long nawfal.. dari lahir sampailah umur dia sekarang
ni 2 tahun setengah belum pernah lagi berenggang lama2

ringkasannya, saya duduk dalam wad 5 hari sebelum
bersalin.. mujurlah hari ke 5 tu sakit nak beranak tu dah
mula menjengah.. susah hati kalau lambat lagi bersalin..
berapa lama nak duduk wad? Takkan nak tunggu 40minggu?

Dalam 5 hari tu, saya dijaga rapi.. di cek hari2.. kadang2
datang jugak contrction.. tapi tak regular.. ada gak cadang
nak mintak balik.. tapi pakar tak kasi.. lagi pulak, dah mula
sakit perut datang.. tapi belum lagi ada tanda nak bersalin..
Hmm bersapau lah dalam wad.. orang lain dah keluar masuk..
kita aje duk dalam wad.. perhati je ibu2 yang dah bersalin..

Yang bestnya nasib baik ada kawan.. boleh pulak terjumpa
kawan lama.. sama2 mengajar jadi cikgu dulu tahun 2009..
kebetulan je terjumpa.. dan bila dia dimasukkan dalam wad..
katilnya depan mata je hihi.. ada gak kawan bergosip..
hari yang saya nak beranak tu, kawan ni nak ditansferkan
ke hospital seremban untuk operation.. sebab OT di hospital
tu ada masalah sikit..sedih sebab nak berpisah wad pulak..
hilang la gang dalam wad nanti lepas bersalin....

Yang jenuh sikit bila H.O buat kerja.. tiap kali tukar orang
baru mesti diintebiyunya kita.. jemu pulak nak jawab
soalan yang sama berulang kali.. rasa nak cakap je,
"Ape kata doc baca je dalam file tu.. semua dah tertulis"
tapi takpelah.. orang baru.. kita layan aje deme buat keje..
walaupun soalan yang dibagi kadang2 memang taktau
jawpannya.. jawapan semua ada dalam file.. mohon
doktor2 osmen ni kene rajin la sikit membaca hewhew..
Kalau tak kene marah la dengan pakar depan patient..
senario yang biasa tengok dalam wad.. hehe...

Ada gak yang tanya dari kalangan nurse dan doktor..
kenapa nak bersalin di sini? Duduk ipoh.. checkup kat
ipoh.. combine clinic kat hospital besar tapi datang nak
bersalin kat hospital daerah.. jenuhla nak jawab..
Tapi jawab gak sebab nak pantang kat sinila.. senang kan..
walaupun sebenarnya tu bukanlah jawapan yang tepat.. hihi..
jawapan nak selamatkan diri je dari bebelan dan leteran.

Hari kedua dalam wad.. saya diminta untuk dibuat echo..
gambar tu dalam bilik echola..nak cek keadaan jantung terkini..
M.A yang oncall hari ahad tu cek.. dapat result echo simpan
dalam file untuk rujukan pakar nanti.. bila ditanya, memang sikit je
masalahnya ada injap bocor sikit... buat ecg pun normal je..

Hari ketiga.. sekadar berjumpa dengan doktor bius..
doktor tu terangkan yang saya akan dimasukkan epidural
untuk mengurangkan kesakitan nanti.. saya pun folo jela
apa plan2 doktor ni rancangkan untuk saya.. pethidine
injection pun akan dimasukkan nanti.. saya angguk2 jela..

Hari keempat.. contraction pun datang.. kerap jugak..
Cek bukaan pun baru je 2 cm.. jauh lagi tu.. hmm..
tapi belum sakit kuat.. dalam tengahari saya dimasukkan
pethidine tu.. sekejap je dalam 5-10minit saya lalok..
bersembang ngan kawan pun dah tak betul cakapnya..
nak makan nasi pun tak lalu.. yang tau nak tidurrr je..
dari tengahari saya tidur sampai la petanggg dalam pukul 6..
family datang melawat baru saya bangun.. lepas maghrib
saya tidur balik.. ngantuk gilaa ubat tu., kalah ubat batuk..
sampai la pagi tidur je.. bangun kejap2 tidur balik..

Akhirnya masuk hari kelima di wad tu, contraction mula datang..
dari tidur malam dah mula sakit kuat.. pagi2 dalam pukul 7 nurse
datang meraun saya pun ngadu dah sakit kuat..dalam 5 minit sekali..
okla dia cakap nanti bagitau doktor yang datang jap lagi..
bila doktor / M.O datang.. saya pun bagitau.. masa tu jam 9 pagi..
dah siap2 dah mandi dan sarapan..  masanya dah tiba..
doc pun cek bukaann.. dah masuk 4cm.. ok ready nak masuk
labour room kata m.o tu.. masa ni dah sakit dah.. tapi sempat
kunyah kurma beberapa biji siap cakap dengan nurse.. jap eh
nak makan kurma jap.. ada gak nurse ntah sape tak ingat
duk tanya2.. ada minum air selusuh tak.. saya cakap takkkk..
masa ni duk merengkot atas katil duk nahan sakit.. aduuu..

Sempat jap wasap cik laki mintak datang sebab dah nak masuk
labour room.. ok 3jam setengah cik laki ai pecut bawak kereta
dari ipoh ke kuala pilah.. Gilak punya laju... memang kene bebel la
beliau sebab bawak laju2.. ishh.. bahaya sungguh..!
memang dia sampai saya pun dah bersalin.. ngam2 hihi..
oh ya.. dia memang takkan teman saya bersalin punya..
maka sila la beranak sorang2 bertemankan nurse dan doktor..

ok sambung balik.. maka lebih kurang jam 10 pagi camtula
saya pun dihantar ke labour room..diarahkan duduk di atas katil
tempat orang nak beranak tu sambil menahan sakit yang kejap
datang.. kejap pergi.. ditukarkan baju.. di cek bukaan..
di masukkan antibiotik.. di sumbatkan epidural... Air ketuban
pun dipecahkan., waduh.. sakitnya bukan kepalang..

tah berapa banyak cucuk pun xtau.. doktor bius tu pegang
pinggang.. saya kegelian bergerak2 la badan.. haha..
geli la woi.. apeda pegang pinggang.. nak dicarinya
tempat nak dicucukkan epidural tu.. ee tahan ajelaa..
dah selesai saya baring balik.. tahan aje sakit..
tapi kepala dah mula weng2.. ape ubat dia masuk ni?
bila tak sakit saya tertidur.,bila sakit datang mula
la macam kene rasuk.. contraction.. kesakitan
yang ibu2 kene tanggung sebelum melahirkan..
Sakitnya tuhan je yang tau kan kan kan?
xleh gambar dengan  kata2 sakitnya cemana.,
naktau rasa la sendiri hihi..

ok sambung balik.. dari jam 10pagi masuk ke
jam 2 petang.. belum lagi banyak bukaannya..
Dari 4cm cuma bertambah 3cm je., jadi 7cm..
berita yang tak best.. dalam sakit2 tu.. doktor2
yang ada kat situ bincang2 nak hantar saya ke
hospital seremban.. saya merayu.. tolong doktor..
saya taknak.. saya nak beranak kat sini je..
doktor2 tu mengeluh sebab bila diperiksa baby
tak turun ke bawah lagi.. tinggi lagi katanya..

saya lagi la cuak.. sakit gila dah datang.. nak mintak
hantar seremban pulak? Mau aku menjerit melolong
dalam ambulan menahan sakit nak sampai seremban
yang makan masa dlam setengah jam sebab boleh
nenoneno dan bawak laju2? Saya penah naik ambulan..
mana selesa woi.. melompat2 duk dalam tu dan nak
menahan sakit.. perghh takleh bayang.. mau beranak
pulak dalam ambulan.. ee ngerii memang ngerii..

asben dalam perjalanan.. ditaliponnya dek nurse ke
doktor ntahlah katanya nak hantar seremban pulak..
saya masa tu dah lalok.. Lalok dek sakit..
lalok dek penangan ubat yang dah dimasukkan..
Bila tak sakit saya tertidur.. bila sakit datang saya
menjerit.. macam mengigau.. tapi sedar gak..
Ada sekali tu saya tersedar saya tanya.. ni kat mana?
pastu diorang buat muka pelik..saya bukak mata
besar2 dan bgtau balik.. eh sori doc.. saya mamai..

bila suasana kat situ agak kecoh dan huru hara
maka saya disumbatkan dengan pethidine..
macam ubat tidur tu.. kuat sangat ubat tu saya
boleh tidur sejam hahaha.. sakit pun tak rasa..
Dah takdela saya memekak2 bagitau sakit2...
dan saya tak ingat la jugak.. ada ke tak bangun..
memang sangat melalokkan..  bila terjaga saya
tengok ramai orang dalam bilik tu.. kadang2 ada
doktor yang tanya.. 2,3 orang tanya soalan yang
sama.. sakit ke tak sakit? Kurang sakit atau banyak
sakit.. masa tak sakit saya jawab kurang.. bila
sakit datang saya cakap aduu sakittnyeee..
pening doktor tu nak layan saya hahaha..
lalok weh.. pening kepala.. nak tidoooooo je rasa..

Tengah kecoh2 tu saya terdengar balik diorang bincang..
tak jadi hantar ke seremban sebab bahaya.. bukaan dah
banyak.. takut terberanak pulak dalam ambulan..
Cik laki pun diberitahu semula.. tak jadi ke seremban..
fuhh lega jugakla dengar.. walaupun mata duk lelap je..
kadang2 saya say sori kat diorang.. sori doktor saya
mamai la.. sebab saya cakap ape ntah.. doktor asyik
kejutkan saya dari lena.. bukak mata! Kata diorang..
Bukak la kejap mata pastu lelap balik., bila sakit
memang tutup mata la nahan sakit...

Bila bukaan dah banyak.. sakit yang extravaganza
pun dah datang.. memang rasa nak terberak woi..
Abih semua benda saya pegang kuat2 menahan sakit..
diorang cakap., ha berak je.. berak.. berakk..
teran lagi.. dan macam2 la diorang jerit2..
rasanya riuh macam tengok bola pulak haha..
diorang jerit suruh teran.. bukak mata..
Pestime kan.. tak pandai nak meneran.. ditahan2nya
perut tu bila sakit.. doktor mintak saya dengar
arahan untuk meneran.. saya pun folo je bila
sakit datang saya cuba teran.. apa yang diorang
suruh buat saya ikut je dalam lalok2 tu...

susah jugak ya nak beranak dalam keadaan lalok
dan mengantuk.. bila tak sakit saya tidur sampai
kene kejutkan.. bila sakit saya terjaga dan mereka
mintak saya meneran macam nak berak sembelit..
Tah berapa kali teran akhirnya baby ke bawah..

"Ok pandai2.. teruskan.. teran lagi.. lagi2..
teran kuat2.. pandai2.. cepat teran lagi"

Saya dengar je kat telinga.. tapi macam mimpi..
berdoa untuk cepatkan proses bersalin..
Sempat jugak saya mengadu.. saya lapar..
tengahari takde makan.. sebab dari pukul 10
pagi dah datang sini.. sekarang dah 3 lebih..

Tapi.. berjaya jugak saya meneran.. bila baby
dah ke bawah..saya dibantu dengan vacum..
dengar je diorang cakap.. kita bantu dengan vacum
ya.. kita tanak awak stress lagi jantung tu..
Sakitnyeeee gile betul pakai vacum.. Aaaaa

dan akhirnya jam 3.49 petang keluar jugak babynya..
dengar la diorang bersorak ramai2.. saya bukak mata
balik "aik dah keluar ke?" Tiba2 mata segar?..
sakit perut pun dah hilang.. wah besnyeee..

Dan saya pun pelik.. ada jugak tenaga nak meneran
ek walaupun tak makan.. dan baru saya teringat..
kurma yang saya makan tula pemberi tenaga..
memang magik.. perut memang lapar sangat..
tapi tenaga ada.. sebab tu kurma penting..
makanla kalau anda nak beranak nanti.. Dan
rasai tenaga yang luar biasa datang membantu..

Sambung la nanti cerita ni nanti di episod 2 yeh..
letih dah taip cerita ni dah 2 minggu hihi..
nanti nak sambung kes lepas beranak yang
bikin doktornya cuak.. doktor pun cuak saya
lagi la cuak.. ape ceritanya tungguuuuuu...

 EPISOD DUA







4 comments:

mayangbakingmadness said...

best pulak baca.. ishh tak sabar pulak nak tuggu cite seterusnya

Dkna Abza said...

Allahuakbar.. pengalaman kita berbeza kan. apa pon baby dah selamat. alhamdulilah.. selamat berpantang yea. buah kurma memang mujarab membantu tenaga.

eMMe said...

Alhamdulillah..Bert,habis gk baca entry panjang ni... hurm...tu la kan rasa dah camner bersalin normal..beza kan sakit kt bwh perot dgn sakit kat 'tut' tu kan....boleh la pantang betul bert, leh kurus tau bert...tapi pengalaman Bert mmg ngeri la... sbb sakitnye berhari2... bestnye bila dah tgk baby tu...terus hilang rasa sakit yg menggiler tu kan Bert... heeeee~

NINA FARHANA said...

hehe bace pengalaman sis terigt balik kenangan masa bersalin dlu.kalau ikut sakit mmg tobat taknak mengandung dh hehehehe..tapi alhamdulillah Allah nk bg rezeki sy bru je lepas pantang..sakit mmg sakit tp lepas nampak baby trus hilang rase sakit kan hehe..dh jd mak2 ni hati pun jadi tisu aje,kalau psl anak cepat je nk mnangis hehe

jemput ke blog sy
https://ninafarhanawm.blogspot.my/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...