Bukan Blog Kamu: Jum Kenali Tangisan Bayi

Sunday, February 3

Jum Kenali Tangisan Bayi



1) Tangisan Bayi Lapar & Ingin Menyusu
Bayi akan menangis jika ia lapar. Tangisan haus terdengar dalam
 nada berulang-ulang. Pertama, ia menangis lalu berhenti untuk mengambil
nafas, kemudian menangis lagi, aktiviti ini terjadi berulang-ulang.

2) Tangisan Bayi Membuang Air Besar
Lampin yang basah membuatkan bayi merasa tidak selesa sehingga ia
 akan menangis. Suara bayi pada awalnya terdengar perlahan,
kemudian makin keras. Bayi terlihat menggeliat di tempat tidurnya.

3) Tangisan Bayi Sakit
Keadaan ini akan membuat bayi terus menangis. Tangisan sakit diawali
dengan nada tinggi, hampir seperti jeritan, kemudian bayi termengah-mengah
pada saat menarik nafas, lalu menjerit lagi. Segera cari punca sakitnya.
 Periksa perutnya takut-takut kembung, periksa seluruh badannya untuk
mengetahui punca bayi menangis. Mungkin juga ada serangga kecil
 yang menggigitnya atau macam-macam kemungkinan yang lain.

4) Tangisan Bayi Bosan
Bayi cenderung bosan jika ia terlalu lama berbaring.
Tangisan yang menandakan anak bosan terdengar mirip teriakan.
 Bayi tak akan berhenti menangis selama ia merasa bosan.

5) Tangisan Bayi Minta Didukung
Kepalanya mungkin terangguk-angguk untuk beberapa detik
dan mungkin anda melihat bahawa ia menggosok-gosokkan
tangannya pada mata serta wajahnya. Cara mengatasinya,
ayunlah ia perlahan-lahan sampai ia tertidur.

6) Tangisan Bayi Kesepian
Bayi senang jika ibu bapanya berada dekat dengannya. Jika ia merasa
kesepian, tangisannya akan terdengar bernada sedih, bukan marah.


Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

16 2 ORANG KATA:

Rai Ourkizuna said...

biasanya baby ni nangis sebab nakkan perhatian yang banyak..hehehe..

ros_reeza said...

bagus ni.. boleh kenal tangisan bayi pasni :)

Mrs Lurve said...

gmbr nawfal nangis tue sbb pe..mummy sibuk xlayan ehh hehehehe

Cik Nur said...

tangisan nopal kat dalam pic tu tangisan ape..?

kesepian ke minta dukung..?
hihihihih

ros_reeza said...

Salam Bert.

Nanti Bert singgah entry ni kejap ye,

http://inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com/2013/02/pengomen-setia-januari-2013.html

Nak minta sesuatu dari Bert :)

Pn. Sheila said...

kiut tangisan issac nie... hehe

erm... tangisan manja baby suka sgt dgr... hehe

Cinta Misteri said...

CiM dulu masa berbaby kecil mak dah pesan. jgn bg baby nangis lama2, ngek ngek ngek trus angkat & check kenapa. klau dibiarkn nangis, baby akn kesedap, skit2 nk nangis sbb dia tahu suara dia sdp

nik ros said...

info berguna untuk ibu yg ada anak ni
mcm2 jenis tangisan rupanya.

Nisah Idham said...

hehehe baby nangis memang cumel. tp kadangkala bisa buat si ibu menjadi harimau.. hehhe

♥ ROS ♥ said...

tq info..anak ros yang 2nd ni susahlak nak ngis..haishhh :)

MizzTina said...

klu spesis xtau, asal baby nanges je lapar.. pastu sumbat susu..

are_lin@yu said...

msti skrg dh tua kan bila nawfal ngis.hehe

lelamaisara said...

bayi kesepian pon ada...cian bb yg kesepian tu...biasenye bb ni nak perhatian penuh..tu menagis manja...:)

Kesuma Angsana said...

he he dah pandai ye skang!

ct kektus said...

ohh. macam2 jenis menangis kena tahu ni. :D

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wani pun dh tau qalief kalau nangis sebab apa skang ni kihkihkih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...