Thursday, June 27

POS LAJU MEMANG TAK LAJU KAN???


Ringkas je bebelan hari ni.. dah lama pendam harini nak luahkan....
awal2 saya berniaga online dulu saya gunakan khidmat pos laju..
murah kononnya.. lagipun dekat dengan rumah.. maka jimat minyak..

untung nasib bila saya pos coklat pakai pos laju.. sehari je boleh sampai..
ada masa tak baik.. pernah coklat saya sampai dalam 5 hari tau!!!
bukannya saya pos ceruk kampung ke atau kawasan hutan belantara..
semua kawasan bandar.. bila cek kat website pos laju banyak 
plak tempat persinggahhannya memang takkan sehari la sampai..

nasib baik coklat yang dihantar tu bukan coklat tempahan...
tapi coklat hadiah untuk peraduan yang saya buat untuk chocobert..
kalau dah 5 hari takkan selamat lah! abih rosak dan cair coklatnye..
tapi diorang makan jugak dan kata sedap jugak walaupun dah tade rupe..

dengan hati yang ada rasa bersalah.. saya ganti baru coklat2 tu...
takpelah.. walaupun di luar kuasa saya, saya ganti lah untuk kepuasan
orang yang menerima dan hati saya sendiri nak tengok orang gembira
makan coklat yang elok rupa paras dan rasanya...

3 kali saya terkena dengan pos laju.. maka saya kene usaha untuk ubah!
saya pun mula buat kajian dan perancangan untuk tidak buat coklat
saya rosak.. tiap kali tempahan atau ada hadiah yang saya nak pos
hati saya mesti berdebar2.. takut sangat kalau coklat saya tu bermasalah..
sebab tu la saya sangaat rajin buat peraduan.. untuk mengetest diri atau 
orang panggil try n error cara2 pembungkusan dan penghantaran coklat ni..

saya takde guru nak ajar.. saya belajar coklat pun dari internet je..
usaha la sendiri untuk majukan diri.. pengalaman adalah guru terbaik saya!
akhirnya saya dah jumpa courier service yang agak baik setakat ni..
saya guna perkhidmatan GDEX.. tapi jauh sikit dari rumah la..
ada setengah jam gitu kalau nak sampai sana dalam keadaan merempit kereta.. 
kalau berjalan2 je mau 40-45 minit jugak.. jauh tak jauh sangat la hehe
dan yang paling penting harganya lebih murah dari pos laju ya.. !

contoh saya bagi ya.. saya pernah pos kotak besar beratnya 7kg..
harga di pos laju termasuk cukai RM54.50 tapi kalau gdex nak tau?
harganya baru je RM29 je mana lagi murah? kualiti penjagaan
dan penghantaran coklat dah tentunya terbaik dari courier service..
bakpe saya nak pakai pos laju? mongok la saya kalau guna pos laju haha..

setakat saya dah pakai GDEX ni Alhamdulillah keadaan agak baik..
ada kurang sana sini dari kelemahan saya harus wajib patutlah saya baiki..
untuk kepuashatian pelanggan dan kepuashatian saya jugak..
bila kasteme hepi saya pun hepi dapat buat diorang hepi..
bila ada ralat yang berlaku maka saya sedih la sepanjang hari..

saya berniaga baru je 4 bulan gitu.. banyak lagi benda saya nak belajar kan..
apa yang kurang saya tingkatkan.. apa yang bagus saya mentenkan..
gitulah lumrah orang berniaga.. tapi saya sangat hepi dan seronok 
dengan kerjaya baru ni.. suka sangat kale2kan coklat tu.. 
suatu saat nanti saya nak pegi belajar betul2 dengan tok guru..
untuk mantopkan lagi pembuatan coklat saya.. doakan saya okeh!!

TAK RINGKAS PUN?? haha sori kalau dah bebel takkan dapat 
pendek2 punya mesti nak panjang lebar baru puas hatiku.. hoyeah!!


5 comments:

are_lin@yu said...

ooo gdex ok eh..xtau kt sni kt mana..nti lh cba.huhu

Qhaifa Nur said...

nasib baik dapat cari yang lebih baik...murah pun murah..

Kakzakie Purvit said...

Courier service banyak dah kakak guna tapi pada kakak DHL yg paling cepat hatta hingga luar negara.

Kalau kita ada a/c dgn dia boleh bayar terms 30 days. Lagi dapat murah dah mereka akan bagi courier slips/box/plastic percuma setiap awal bulan.

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

biasa lah kak Bert, yang mengerja kan nya pun manusia.. tapi sayang la kalau kirim barang2 makanan ni kita expect sampai sehari selepas, tengok2 berhari hari sampai rosak mmg sedih. kena tukar nama dia, pos lambat. hehee

eMMe said...

Bagus Bert, ada semangat utk majukan diri.. bkn semua org boleh buat cam bert buat skrg nih..teruskan, kekalkan n mentenkan.. mane tau suatu hari nnt, ade kedai sendiri...
Saya doakan Bert.. hope one day leh jumpe n tgk bert wat coklat...heee~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...