Bukan Blog Kamu: ketam melayu VS ketam cina

Thursday, August 11

ketam melayu VS ketam cina

Tak lama dulu ada seorang melayu yang ingin makan lauk ketam.

Pada pagi tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai

milik cina yang menjual ketam.


Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?


Cina: Ada…ada…lu mau ketam cina ka ketam melayu?


Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek?

Cuba lu tunjuk mana ketam melayu, mana ketam cina?


Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup…ketam cina…….

sana dalam bekas tak ada tutup…ketam melayu la….


Melayu: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup…

ketam melayu apek tak kasi tutup?


Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar…yang lain akan tengok

dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas.

Nanti lama-lama semua ketam pandai macam mana

mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.


Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?


Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi

tarik itu kaki ketam tadi…jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar…

yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari,

tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.



Moralopdestori:


camtula ketam melayu dengan ketam cina.

Hakikatnya, jika orang cina berniaga….cina lain tak kacau…

dia tengok aje dan belajar macam mana boleh berjaya.

Cina dah berjaya tu pulak, akan ajar cina lain agar berjaya jugak.


Kalau orang melayu, bila satu melayu nak berjaya, melayu lain akan

guna apa saja supaya melayu tu jatuh balik. Macam ketam melayu,

bila sekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia,

at last sorang pun tak dapat naik .


Lepas tu mulala bergaduh

sesama sendiri. Itulah hakikat sebenar sekarang ini.

sebab tu melayu tak maju…. Ramai golongan macam ni..

kalo tak berubah.. sampai bila melayu tak maju…





Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

8 2 ORANG KATA:

mizzkechique said...

tu pun kes bunuh membunuh... sanggup tgk org ssh janji dia senang.. eh, ter emo lak..

azam said...

mmmmm...camtu ye...

tangkap buat tomyam sedap nih

BERT said...

tomyam ketam?

Norhisham Nordin said...

melayu mmg camtu... huhuhu... nasib baik aku ni jawa... hahahaha...

BERT said...

haha jawa pun jawa la ehehe

AsyieqiN Rkey said...

perkh..makan dalam punye...

BERT said...

makan dalam..? batal pose tak hehe

Alisya said...

wa..agk2 mana satu lagi sedap? ketam melayu ke ketam cina? hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...