Bukan Blog Kamu: Persiapan raya... menangis bila...

Thursday, August 18

Persiapan raya... menangis bila...


raya nak dekat dah rupanya ye..
Alhamdulillah.. gaji dah masuk berserta bonuss...
duit raya pon dapat jugak hasil bisnes hamper raya..
dapat gak tambah duit poket ini tahun..
lagi2 tahun ni dah ade family sendiri.. haruslah cari
duit raya lebih sket kan.. barulah harmoni je raya ni...

perkara yang berada di kotak fikiran ini...hmm..

baju raya
untuk suami isteri wajib la ade kan..

tudung raya
takkan laki ade kot.. haruslah bersongkok beliau itu..

kasut raya
saya harus ada.. dia jika mahu kasut juge..

mata raya
konteklen la ape lagi hoho.. mesti pakai supaya mata ini lebih jelas...

kuku raya
acara wajib.. manicure & pedicure sendirian berhad je..

kuih raya
aiseh.. tahun ni dah ader rumah sendiri.. mesti beli..
ader yang ditempah.. ade yang kedai2 kuih nak diserang...
kuih tat mane sedap...? kuih peberet asven wajib ada...

balang kuih raya
masa kawen dulu tade orang hadiahkan hoho..
harusla beli kan.. kalo tak nak letak mana kuih2 itu...

kapet raya
macam nak serbu nilai 3 je ni.. dari aritu cik asven ajak pegi..
tapi misi asyik gagal je nak pegi .. huhu

air raya
ha jus ape ye nak dihidangkan pada tetamu nanti.. hmm..

duit raya
aiseh ni yang paling dinantikan kan?? terutamanya budak2...
mak dan apak budak tak perlu tunggu ye haha..
anak buah saya ramai ader 27 orang anak buah kalo tak silap..
belah cik asven ade adik2 nya dan anak buah juga 2 orang..
tak kira lagi sepupu saya yang masih kecik.. wahh banyak tuu..

dah tujela malas dah nak letak lagi.. kang banyak benda merepek
yang letak sini.. silap haribulan.. tak semua nye kang dibeli ahha..'
haruslah berjimat cermat kan.. lepas raya banyak belanja atas jalan je..
minyak nak kene isi.. tol nak kene bayo lagi..




tapi dalam kita bergembira dalam persiapan raya yang nak menjelma ni..
ingat2 sket manusia yang derita hidupnya...
kita tersandar kekenyangan bila lepas berbuka,...
tapi ader insan2 yang tersandar kekeringan tade makanan dan minuman...

bersyukur pada yang Maha Esa kita dilahirkan di Malaysia..
semuanya cukup disini.. Alhamdulillah.. tapi dalam masa yang sama..
ader jugak kadang2 kala kita merungut itu dan ini..
bila terlupa saya pon merungut2 jugak..tapi bila tengok je video
kat bawah ni yang sungguh2 menyentuh hati.
baru saya sedar.. betapa berharganya sebutir nasik pada kita...


Ya Allah bantulah umat ini.. ringankan penderitaan mereka
yang sudah bertahun-tahun ini... Ya Allah kami bersyukur padamu
atas nikmat dan kurniaan yang kami kecapi selama ini...


nangis bila tengok kanak2 yang kelaparan itu.. aduhaii...

mari kita menderma di IRM...



Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

11 2 ORANG KATA:

missbby said...

hmm, tulah pasal..bonus dah masuk, list dah panjang ni tapi kena berjimat cermat kan..betul la, kena ingat orang yang susah dan memerlukan..

azam said...

wah...byknya budget raya.....

mampu lebih xpe....jgn sampai berhutang sudah ye.....hehehe

AmyZana said...

kesian....Malaysia ni kan syurga makanan ? patutnye bg sikit dkt dorg

mizzkechique said...

byknye senarai tu.. sy blurr lagik.. adeh!!

eMMe said...

serba baru la tahun ni dear.....

tapi, ade yg serba kekurangan dan idup dlm kedaifan......Insaf.

BERT said...

@missbby

hmm sambil berbelanja sambil teringat orang susah

BERT said...

@azam

cane nak berutang.. takkan berutang kot hehe

BERT said...

@AmyZana

diorg serba kedaifan..

BERT said...

@mizzkechique

cadangan je.. belinye tengok la cane hehe

BERT said...

@eMMe

jum menderma

CikMiMiey said...

waahhh .. banyak nya versi raye akak , meriah nih !!!! hihi

sedeyh sgt 2 tg kanak 2 tu sumer sdgkan kita mkn mknn yg lazat2 .. hmmm mnghulurkan bantuan sekadar trmampu buat mereka ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...