Bukan Blog Kamu: Kerana berebut duit zakat si miskin papa mati terpijak

Thursday, August 18

Kerana berebut duit zakat si miskin papa mati terpijak


meskipun kejadian ini berlaku tahun 2008..
tapi bila kita imbas kembali saat pembahagian zakat di Kota Pasuruan
sampai ade yang mati sebab berebutkan duit zakat tu...

dan kerana itulah wajiblah kita membayar zakat
sebagai tanggungjawab insani terhadap insan yang sangat memerlukan..
yang kaya lebih kaya.. yang miskin hidup melarat..

kita hidup bermewah-mewahan… kita hidup berlebih-lebihan

dan kita hidup dengan pemborosan

Artikel ini mengingatkan, betapa diluar sane masih banyak

orang2 yang sebenarnye lebih layak untuk memiliki sebahagian

harta kita.Mudah-mudahan same2 kite mengambik iktibar dan

sentiasa beringat dan berprihatin…



lebih2 lagi rakyat Somalia yang bertahun2 hidup kebuluran..

sebab itu kita diwajibkan berpuasa…supaya kite kenang kan manusia

yang sedang kebuluran.. tapi ader jugak yang tak peduli..

“janji perot aku kenyang” tu sebab ader yang tak puasa kan!



Yang berpuasa plak heboh sangat cakap lapar.. lapar..

Sedangkan kita mampu bersahur dan berbuka.. mereka?? Aduhai..

Bila tengok video yang saya post sebelum ni memang menginsapkan..

Bukak youtube cuba tengok. Banyak lagi video serupa itu…

Mari menderma ke IRM.. saya pun kene derma..

Jangan pompang pompang je.. tapi buatnye tidak ye cik bert!!





Peristiwa tragis itu terjadi saat pembagian zakat yang dimulai

pukul 10.00 WIB. Ribuan warga miskin yang datang dari

berbagai pelosok desa di sekitar Kota dan Kabupaten Pasuruan itu

berebut saling berdesakan guna mendapatkan zakat dengan nilai

nominal Rp 30.000 per orang yang diberikan keluarga dermawan

H Soikhon di Jalan Dr Wahidin Sudirohusodo, Kota Pasuruan.


Keluarga Soikhon mengatur para penerima zakat untuk masuk

satu per satu ke halaman rumahnya, sehingga ribuan orang yang

terkonsentrasi di sebuah gang tak bisa bergerak, bahkan orang yang

pingsan pun tidak bisa keluar. Puncaknya adalah 21 orang tewas!



SUMBER




Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

2 2 ORANG KATA:

mizzkechique said...

hurmm, kesian diorg..

bersyukur MK xmcm tu!!

azam said...

kesiannya......syukur alhamdulillah dgn kehidupan sekarang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...