Bukan Blog Kamu: Segmen mari bercerita : BBQ & birthday party - amey

Wednesday, September 14

Segmen mari bercerita : BBQ & birthday party - amey



paddaaa suatu hariii bertarikhkan 2 haribulan september yang lalu
satu program aktiviti untuk menyehatkan badan telah berlaku...
program ini diprogramkan oleh atok saya yang ingin membelanja
anak cucu cicitnya yang beratos2 orang itu dengan kambing sekor,
ayam 15 ekor, otak2 tah bape ekor serta ikan talapia pun tak pasti
berapa ekor untuk dipanggangi dan makan secara berjemaah....


pada 2 september itu jugak merupakan tarikh harijadi anakbuah
saya yang bernama sir urfey mohd bin norazmi berusia 8 tahun...
di kesempatan dengan ramainye orang inilah kakak ipar saya
telah memberi arahan tegas untuk menyuruh saya membeli
sebuah kek untuk anaknye supaya dapat makan secara berjemaah
memandangkan mereka tak sempat membeli kerana dijangka
akan sampai ke kampung atok kami lewat dalam perjalanan dari tapah..


saya pon bersetuju mengenangkan saya ingin keluar pada petang itu
bersama cik asven pergi beraya rumah sedara mara saya di sana..
saya pon menuju ke kedai kek yang nasib baik terbuka untuk pembeli kek..
dengan tak semene-mene dapat idea untuk membeli 2 buah kek
satu untuk anak buah saya dan satu lagi untk cik asven saya..


bajet saya ketika itu hanyalah semata2 untuk mengsapraiskan beliau..
beliau menunggu saya di dalam kereta dan tak tahu menahu
program jahat saya untuk menyambut besdeynya lebih awal 2 hari..
kerana tarikh harijadinya jatuh pada 4 september bukan 2 september..


setelah membayar dengan duit maka saya pon membawa 2 kek
itu ke dalam kereta tanpa disoal siasat oleh cik asven kenapa 2 kek...
sebab memang beliau seorang yang tak suke menyanya kalo rase tak perlu
tak macam saya yang suke curious nak tau sume mende meskipun
tade kene ngene dengan kehidupan saya atau istilah lain.. PENYIBUK
HAHA... jari jemari saya sedang mengutuk tuan blog plak dah..



beginilah rupa paras kek cik asven saya yang bajet murah
seberat 1 kilo sahaja.. punyela kedekot bini cik asven itu haha...
ehh jangan tuduh melulu.. nanti tengok kek lagi satu plak ye cemana...

macam kek tu terbakar kannn??


cik asven berdiri dan masih dalam keadaan terkejut sebenarnya..
beliau tak tahu menahu kejutan seprais yang saya cube buat..
semua orang tahu saya ade beli kek.. tapi saya cume bagitau
nak sambut besdey anak buah je..

semasa kek di pasang lilinnye kawasan itu dikerumuni...
beliau berada jauh sket dari kawasan itu...
selesai sahaja kek itu dipasang lilinnye nama beliau dipanggil
oleh orang ramai dan beliau menyangka dipanggil untuk
mengambik gambar bersama sebab beliau nampak flash kamera
sedang meriah merakam kan aksi kek yang duduk diam sahaja...

lalu beliau pon berdiri sambil tersengih dan kaver terkejut..

selesai lagu dinyanyikan dengan sumbang lalu beliau
pon menghembuskan nafasnye serta air liyurnye untuk
menutup nyalaan api yang marak membara itu....
dan potongan kek dilakukan untuk mengagihkan pada
semua masyarakat setempat yang berada di situ..
kelihatan budak2 yang tidak sabar2 untuk membaham kek itu..


saya yang berlengas dengan jubah dan berselendang bagai
serta aktiviti perpeluhan telah berlaku sejak petang lagi..
sehingga mengeluarkan air peloh mungkin berbau dan
minyak di muka yang penoh setambun barangkali
boleh goreng telor dadar jika ditoskan ke dalam kuali...

muke kami bangge dapat bergambar dengan kek stroberi itu..

tak sah la kalo tade suap menyuap kan bajet romantik di harijadinya..
lihat muke cik asven yang kestiman apa bila disuap dengan kek sedap..

ha ni la anak buah saya yang agak teruje dan malu2 kucing
apabila disambut besdeynye... siyan beliau.. maluuuu sesangatt...
haaa besar kan kek beliau.. huhu..

sebenarnya saya luper nak cite pasal BBQ tu kan..
okeh berikut merupakan acara panggang memanggang...

daging itu2 semua adalah daging kambing semata2...
tade kene ngene dengan kambing gurun mahupun kambing hutan..
daging2 lain tidak turut serta kerana daging kambing amat enak
jika di panggang sebegitu rupa meskipun secebis daging pon saya tak rasa
sebab ape?? sebab tak minat nanti pening2 lalat.. hehe

otak2 juge turut di bakar serta ayam untuk golongan macam saya
yang tak makan kambing panggang itu... fuhh..
makan plak dengan nasi goreng pedas memang terangkat la kening
dicicah plak dengan sos bbq fuhh memang kenyang tak terkata la...


aksi mengade2 kami ketika memakani daging2 panggang itu..
sangat comot takpe janji perot kenyang sukak hati...
beliau cukup suke dengan daging kambing..
memang rezeki beliau la dapat makan kambing free ni...
pembakar-pembakar yang bersemangat waja..
terima kasih sudi membakar..

majlis itu sebenarnya disusuli dengan letupan
bunga api yang marak ke langit.. sangat cantik!
hanya sekeping gambar sahaja yang betol2 jadi..
yang lain semuanya blurr goyang serta kabur...

sekian segmen mari bercerita kali ini..
sambung di lain kali jika ade masa yang panjang macam ni...
haha 2 hari nak taip cerita ni tau tak.. semalam demam
hari ni demam sket je.. bersambung2 nak taip cerita ni..
las2 sendiri pon bosan.. maka tertera lah cerita yang bosann...






Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

8 2 ORANG KATA:

aimie amalina said...

waaaaaa

byk tol cite akak dlm niii
hehee
besknye kalo dpt suprise besday nihhh
hehehe
kmbg bako gituuu
hehehee

Qhaifa Nur said...

salam ziarah

bestnya dpt panggang ayam...hapening nmpak..

dah follow jom follow back
qhaifanurin.blogspot.com

BERT said...

@aimie amalina

hehe kalo dah cerita tak sah tak panjang haha

BERT said...

@Qhaifa Nur

mekaceh datangg

abghani said...

fuh..meriah sungguh party tu

BERT said...

@abghani

tu pon tak letak sume gbr ehhehe

azam said...

wow.....sedapnyer....

ni saya suka, tapi xde orang jemput camne?

BERT said...

@azam

haha ni family gathering la bro hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...