Bukan Blog Kamu: Kenapa melayu lebih berpangkat akan berlagak???

Friday, September 9

Kenapa melayu lebih berpangkat akan berlagak???


saya tanya ni lagi sekali untuk kamu fikirkan...
kenapa melayu yang berpangkat akan berlagak??

banyak kali saya jumpa.. banyak kali dah saya berbual...
saya dah campur golongan sederhana.. golongan bawahan & atasan...
cukup tensen nak berkomunikasi dengan orang kelas atasan ni...
cukup ramaiiiiiiiiiiiiiiiii tau takkkkkkk!!! eh emo plak tuan blog ni..
rileks jangan emo.. nanti pipi jadi gemok.. buruk nanti.. senyum balik ye..!

bila saya berkomunikasi... semacam je belagaknye..
mesti saya cakap.. mesti orang kaya ni.. mesti orang berpangkat ni..
tengok2 memang betul pun...hmm tapelah dah paham dah...
mungkin persepsi mereka nak cakap dengan golongan bawahan ni
mesti penuh eksen dan poyo sekali baru nampak gah dan hebat!!

tapi tak semua camtu.. ader jugak yang masih berhemah bila berbicara
dan masih bersopan bila berbual dengan golongan bawahan ni..
cukup2 la saya respek dan puji kasik lebeh2..
"ee orang itu.. dala kaya.. golongan atasan plak tu..
tapi humble je kan.. bagus nye jadi beliau itu..."

mungkin ade sebab kene belagak.. kalo tak nanti ader orang pijak2..
tapi budaya melayu ni dah diajar kesopanan dan kesusilaan..
tak perlu herdik, tak pandang muke & cakap dengan hinaan
bila bercakap dengan golongan bawahan ni... kita ni manusia
same je.. cume berbeza nasib rupa dan hati..

nasib baik kat sini tade golongan camtu..kalo ader
maunye hari2 saya dapat dose sebab mengompat je kojenya haha..
kadang2 memang ader terngompat.. tipula tak penah ngompat kan,..
sape ngaku dia tak pernah ngompat tu mesti dia perasan
dia golongan terbaik dalam dunia..dah ngompat mintak mahap
balik ye dengan insan yang dingompat ye hehehehe....


Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

11 2 ORANG KATA:

BeloG MTT said...

Hmm, bak kata Dr M melayu mudah lupa..Sedang melalui detik detik cepukcemas yang amat membimbangkan di kantor.. Hai la manusiaaa.. =..="

BERT said...

@BeloG MTT

harap2 jika kita pon ada di temnpat yg same tak lupe asal usul kita

Pn. Sheila said...

ntah la nape sy pun heran hehehe... apa pun minta jauh dr diri ni...

Edy Ramanov said...

memang dah lumrahlah kak bert. bukan nak menghina tetapi itulah realitinya

BERT said...

@Pn. Sheila

tape tayah heran.. dah biasa agaknye

BERT said...

@Edy Ramanov

sabojela kan

SoLy SoLicious said...

melayu mudah lupa.. huhuh... tp xsemua..ade jugak yg berpangkat besar tp still ingt org dibwhnye

Diana @ bilakukatacinta said...

BERT; i pernah jugak berpikiran begitu satu tika dulu..

Namun, persepsi i berbeza..bila i mula bersaudara dgn mereka. (sedara mara from My hubby side)

Mulanya i kan malu2 kambing..yelah i kan org kampung ulu sana..manalah tau etika nak bergaul ngan datuk datin, CEo company itu ini..pengarah la..

mereka ni kalau kita kenal in person..Ok sgt..mungkin waktu bekerja mereka amat tegas...sbb melibatkan nilai wang yg banyak dan reputasi syarikat

mizzkechique said...

biasala tu.. kt opis ni pun sm.. br dpt title manager dh berlagak mcm GM lak.. pastu pijak bangsa sendiri..

Lia Lomi said...

sememangnya mentaliti kat malaysia ni di setkan bahawa org berpangkat dan kaya mesti berlagak..

tapi tak semuanya berlagak..

bos Lia orang cina, Dia tak berlagak pun.. dan tak kisah naik pengangkutan awam..

tapi tak semuanya baik..
begitu juga orang india mahupun bangsa yang lain

mesti ada baik dan jahat kan itu barulah kehidupan manusia...

aimie amalina said...

huuuu
tulaaa
x sume kan kak..tapi masih ade lagi yg cenggitu kan kak
moge kalau kite di atas satu ari nanti
kita harus tgk kebwh juge
kan2..huhuhuhu....



p/s: kak subang jaya ke kak?huuu..jauh gak ni dari sabah..tapi boleh tye2 mak dulu..hehehe..sektor ape kak? bole ke nak anta resume ke pape dulu ke..hehehe..weee..tetibe semangat plak sy kat sini..hehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...