Bukan Blog Kamu: Kami menang Peraduan Gores & Menang pulak..yeah!!

Thursday, May 10

Kami menang Peraduan Gores & Menang pulak..yeah!!

ihsan gambar dari kosmo.. pinjam sat...
aritu saya menang hadiah dari shell kan.. ni gores & menang pulak..

Satu petang waktu hari bekerja, saya dan cik suami ke bandar
Teluk Intan Perak untuk membeli barang keperluan di salah satu pasaraya
terkenal di bandar ini.. kami di tahan sewaktu hendak keluar dari pasaraya itu
oleh seorang wanita berbadan gempal nampaknya lebih muda dari kami...

dia memberikan sekeping kertas berbentuk voucher hadiah..
beliau cakap.. "ye bang.. ni ada voucher hadiah.. boleh ambik di booth kami"
kami yang ada kelapangan masa nampaknya mengikut aje bagaikan dipukau..
kami pun mengekori seorang lelaki menuju ke booth mereka..
tapi saya ditegur oleh perempuan berbadan gempal itu...

pompuangempal : kak dari mana kak? dari kampung gajah ke?
(tanya budak tu dengan penuh ramah tamah)

sayatengahpenat : aah..
(balas saya dengan muka tanak layan tapi pandang muka dia la)

pompuangempal : nape duduk kampung gajah? banyak gajah ke?
(eh banyak tanye pulak budak ni)

sayatengahpenat : ntah.. ye kot.. saya bukan orang sini
(saya buat muka blurr dan berkerut dahi bila ditanya camtu)

pompuangempal : abihtu buat ape nyibuk datang sini?
(dia tanya lagi soalan yang agak menjengkelkan)

sayatengahpenat : dah kawen dengan orang sini.. tu laki saya!!
(saya jawab panjang sikit dengan nada yang agak keras kerana budak
ni tanya dengan soalan merapu dan agak biadap nampaknya)

pompuangempal : oh yeke.. hikhikhik
(tergelak benda yang tak lawak dan akhirnya kami sampai di booth itu)

suami saya pun duduk dan saya pulak berdiri.. ada kerusi tapi hati dah
bengang malas nak layan budak2 tu.. saya yakin diorang ni nak jual barang je..
saya asik pandang tempat lain je dan buat2 sibuk main dengan enset..
si suami buat2 kusyuk mendengar budak2 tu berceloteh..

pompuangempal : ok bang.. kita ambik masa abang sekejap je..
lepas ni kita kasik cawan sebagai hadiahnya.. ok sini saya ada
beberapa keping kad yang abang boleh pilih mana 3 pilihan hati..

suami saya pon ambik la 3 keping kad.. lalu budak itu menyuruh membuka
sampul itu dengan mengoyaknya di bahagian 'buka'.. kad itu bukan untuk
digores macam peraduan gores dan menang.. tapi koyak ye...!

satu keping dia koyakkan.. satu keping lagi suami saya koyakkan..
lalu budak itu bersuara lagi ke arah saya..

pompuangempal : kak.. tolong la bukak satu lagi kad tu..
malas betul akak ni.. tolong abang akak bukak kad tu ye..
(amboi sesedap rasa cakap gua malas.. makin bengang nih)

saya pandang je kad tu dengan tak minat langsung.. geleng kepala je..
sambil mereka dok mengoyak kad itu dengan susah payahnya...
budak tu asyik bertanya itu dan ini.. kalau soalannya bagus takpela jugak..
tapi asyik menyakitkan hati aje.. saya masa tu tengah lapar.. mood plak takde..
kalau ade mood.. dah lame saya menjawab ape budak tu cakap..

pompuangempal : banyak shopping kak? akak nak masak ke semua ni?

saya cuma pandang je troli penuh dengan barang dapur dan keperluan rumah
tu.. apemende la soalan budak ni.. macam mintak pelempang je soalannya...
dia tengok saya tak jawab di tanya lagi bajet seorang wartawan..

pompuangempal : akak kenapa muka masam je.. takut saya tengok..
duduk la.. ni ambik kerusi ni.. senyum la sikit... hik hik hik...

tanak langsung saya dengar perintah dia suruh saya duduk.. ego gilak haha..
selesai mereka membuka kad2 itu.. maka tertera la wajah hadiah yang
terdapat di 3 keping kad itu.. 2 keping kad hadiahnya ialah berbentuk
RM50 dan RM100 yang membawa maksud jika kami membelia barangan
mereka seperti dapur, set periuk belanga, hampehgas, ntah ape lagi
2,3 barang elektrik mereka yang lain maka dapatlah diskaun dengan
voucher RM50 dan 100 itu.. yang saya heran tu.. bukannya dia tunjuk
barangan itu menggunakan katalog ke hape ke.. cuma guntingan
separuh suratkhabar dari harian metro katanya yang dah lusuh
serta lagi menyayat hati paper itu berita tahun april 2011...

saya pun tengok kertas buruk itu dengan penuh rasa jijik sekali..
kad yang ketiga pulak budak ni tiba2 pelik.. kenapa kad yang ketiga itu
ada gambar dapur elektronik dan vacuum.. katanya dia tak pernah jumpa
kad yang ada 2 hadiah macam tu.. selalunya satu je.. dia pun panggil budak
lelaki yang membawa kami ke booth mereka tadi dan bertanya tentang
kad misteri itu.. budak tu pun tak tau dan akhirnya budak itu buat
panggilan telefon dan bercakap dengan bosnya...

pompuangempal : ye boss.. saya dengan kastemer ni.. kad ni ada 2 hadiah..
macam mana ye? dia dapat 2 hadiah ni percuma ke? betull.. saya depan
kastemer dia bukan sedara saya.. saya pelik sebab tak pernah jumpa kad ni..
oh yeke? kad ni ade 3 je kat Malaysia ni.. ohhh kad misteri rupanya...
ok boss boleh cakap dengan dia.. saya ade dengan dia sekarang ni...

penuh ghairah budak ni berbual dengan bossnya kononnya kami menang
barang elektrik itu secara percuma tanpa bayaran sesen pon..
lalu tepon buruk itu di serahkan pada suami saya untuk mengkompomkan
yang kami memang bukak kad itu dan kami bukan sedara budak itu...
setelah pasti.. budak itu bertalu2 cakap tahniah pada kami dan mengarahkan
budak lelaki tadi mengambil barang yang dikatakan percuma tadi..

saya? hmm sikit pon tak heran.. meskipun 2 hadiah percuma yang
kononnya bernilai 6 ribu ringgit mereka nak bagi.. saya tak jugak heran..
sebab saya tau diorang ni sembang je lebih.. nak tau ape syaratnya pulak?
mereka menyuruh mereka membeli dan memilih apa sahaja barangan
mereka dan barulah dapat 2 hadiah percuma ini.. katanya secara ansuran..
mereka semacam memaksa kami untuk membeli sebab boleh dapat hadiah
percuma itu.. sangat untunglah kata mereka.. beli satu percuma 2..!!

akhir kata.. suami saya pun bagi jawapan.. yang dia tak berminat langsung
dengan barangan mereka kerana semuanya dah ada kat rumah..

suami : takpelah dik.. kitorang datang sini bukan nak plan beli barang
letrik pon.. nak beli brang dapur je.. takpelah lain kali jelah ye...

pompuangempal : eh bang.. memang la tak plan.. sebab ni kan hadiah..
rugi abang tak ambik hadiah percuma ni.. kat mesia ni hanya 3 keping kad
aje yang ada macam ni.. abang ni salah sorang tau.. bayangkan abang beli satu
barang contohnya peti ais ni.. baru je 3 riban lebih.. pastu dapat percuma
vacuum dengan dapur canggih kami yang bernilai 6 ribu ni..bukan senang nak
dapat kan? jangan tolak bang... ni rezeki ni.. lagipun bukan bayar sekarang.
abang boleh buat ansuran lagi.. zero interest.. bayar pun dalam 100 lebih je
takkan tak mampu kot.. abang keje ape ni? tak pegi keje ker?

suami : saya cikgu.. hmm takpelah.. lain kali jelah.. lagipun saya nak cepat..
dah 4 setengah.. kejap lagi saya ada training.. saya nak baliklah...

pompuangempal : oh cikgu ker? takde rupa cikgu pon..! hahaha...
abihtu abang tanak ker hadiah ni.. ishh abang ni rugi sangat dah ni...
abang ni cikgu.. akak pulak tak kerja ker? duk rumah goyang kaki? hehe
(vangangnye soalan.. patu gelak macam lawak sangat.. am hati saya cakap
kalau bukan cikgu ape pulak lagi? penyangak ker? perampok? patu tanya
saya keje ape pulak... makin hati tensen duk situ woihh..)

lalu kami pun pulang tanpa membawa hadiah yang percuma itu..
ada logik akal tak? harga vacuum ntah ape jenama harganya 1k lebih?
lepas tu dapur canggihnya 3k.. ntah ape lagi barang diorang semuanya
ribu riban belaka.. macam la saya tak tau harga barang letrik
yang ada kat mesia ni.. saya selalu survey sebab saya memang suka
sangat dengan barang letrik kat rumah ni...

sebenarnya harga diorang tu bape puluh atau ratus hengget la sangat..
tapi diletaknya ribu riban.. disuruhnya beli pakai ansuran..
dah siap markup la tu... toksah nak congla... sungguh buang masa
betul melayan diorang nih..setiap kali saya pergi pasaraya itu
saya selalu nampak mereka menghasut makcik2 atau pakcik2
supaya terpengaruh dengan mereka.. ntahla.. saya harap mereka tak tertipu..

saya masam mencuka sebab soalan2 yang diajukan oleh budak itu
memang biadap sangat.. tuje yang saya ingat.. sebab banyak lagi soalan2
yang sangat biadap gile.. kau tu jurujual.. takde manis langsung nak
tarik perhatian kastemer.. memang hangin satu badan la bila
jurujual tak pandai jaga hati kastemer nih.. sorilaa nak beli...

pandai diorang kan.. tak buat dah gores dan menang.. tarik perhatian
dengan voucher hadiah.. lepas tu koyak kad dan terima la ape2 hadiah..
janji barang mereka terjual.. harap anda2 tak layan la benda2 camni..
nak beli barang letrik pon biarlah di kedai yang betul..kalau time offer
memang berbaloi-baloi murahnye dan jenama pun yang bagus2 hehehe..





Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

3 2 ORANG KATA:

LiNda said...

kalo linda kat tempt bert mesti dah sound da jurujual yg loyer bruk camtu..

Suwaibah YS said...

klu penjual camtu, bgi kaki je kat dia.. mulut celupar .. konon nak bergurau...huh

Cik Nur said...

mmg vangang lah perempuan tu..! diorg xrasa bersalah ke tipu org..?

kalau nur jumpe org mcm ni, rasanya mmg kena kot..! eee.gerasm.!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...