Bukan Blog Kamu: Ku sangkakan tepung rupanya.................

Friday, October 14

Ku sangkakan tepung rupanya.................


kisah benar lagi tragis ini telah berlaku pada malam tadi
bersamaan malam jumaat 13 oktober 2011 juga akan menjadi
satu tragedi oktober untuk kami berdua...
kisahnya bermula apabila.........................


cik asven saya kini dalam tempoh berpantang untuk berdayet
bagi menguruskan sikit berat badannya yang kini melonjak naik..
jadi beliau meminta saya supaya jangan menghidangkan nasik
pada waktu malam kerana beliau tanak makan berat2..
maka pada malam tadi saya pun bertanya apakah menu
yang beliau inginkan supaya dapat mengalas perot di malam hari itu..?
lalu beliau pon meminta saya membuat kuih jempot2 atau dikenali
sebagai cikodok atau cekodok atau cengkadak atau ape lagi?

hmm.. saya lupe nak beli stok tepung gandum...
memandangkan saya baru pindah sini dan baru je lepas
menyusun2 dan mengatur barang2 yang sudah dipindah...
pernah satu ketika saya terjumpa satu plastik berisi tepung
lalu saya menyimpannya di dalam kabinet dapur..

dengan semangat yang jitu.. saya pun mengambil tepung yang telah
disimpan saya satu ketika dahulu lalu saya pon mula membikin
kuih jempot2 itu... ku tuangkan beberapa sudu tepong ke dalam mangkuk..
cik asven pula sedang leka mencuci mata di kaca television
menyaksikan rancangan ustazah pilihan...

saya masih meneruskan kerja2 untuk membikin kuih itu...
bajet untuk menyedapkan kuih itu saya pun mencampurkan
kentang yang telah di potong dadu, ikan bilis dan garam.,.
lalu saya pon meletakkan air yang ditapis untuk dikacau sehingga sebati..
sewaktu saya mengacau adunan itu.. tiba2 saya kelihatan pelik...

kenaapaaa???????????

saya mendapati bahawa adunan itu berwarna putih melepak...
bukan warna tepung gandum seperti biasa macam saya lakukan...
adunan itu menjadi semakin likat seolah2 ada gam di dalamnya...
lalu saya pon menciyum dengan penuh kasih sayang untuk
mengetahui aroma bau adunan tersebut! memang pelik nih baunya!!
lalu saya pon bertanya pada encik asven saya yang sedang
kusyuk membaca biodata ustazah2 pilihan itu...

"abang.. ni tepong ape?? awat kale dia pelik sangat?"
tanya saya sambil menjeling ke arah tivi kale hitam itu..

"mana ayang ambik tepong ni?"
tanya cik asven penoh dengan tanda tanya sambil berkerot2 mukanya..

"dalam kabinet dapur tu.. dalam plastik warna merah"
jawab saya dengan penuh jujur dan tulus ikhlas dari hati

"laaaaa... abang mane ader beli teponggg!! tu KAPUR laaa!!
dah bertahun2 ade kat rumah ni.. untuk bancuh ngan simen tu ha.."
balas cik asven dengan muke penuh ceria dan gelak tawa yang jahat..

"kahkahkahkah.. la patot la pelik je rupaparasnya.. kahkahkah"
aku gelak balik tande bengang sebab hampir terpedaya...

"nasib baik ayang tak goreng terus.. kalau tak abang mati kakapuran la"
seloroh cik asven disusuli ketawa jahat

"hi hi hi hi.. ingatkan tepung.. sejibik macam tepung...
tapi perasan bila dah campur air sudah lain macam...
nasib baik ayang kenal rupaparas tepung cemana...
kalau tak mesti dah goreng lalu makan kekerasan hahahaha"

maka tak jadilah beliau makan kuih jemput2...............................




Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

11 2 ORANG KATA:

Pn. Sheila said...

hehehe.... lawak di malam hari.... nasib baik jd likat kan, kalau tak mesti dah goreng siap jemput2 tu....

BERT said...

@Pn. Sheila

hihih tule pasalnye heheh

ceywie said...

hehehe,,, best entry ni.

mizzkechique said...

haha..seb bek xgoreng n makan bersama kopi o panas..

Lelaki Ini said...

adeyh2..
kelakar gila la!

oshin-jamel said...

hehehehehe......alahai.....

BERT said...

@ceywie

pengalaman sebenar buat ia jadi satu kenangan hihi

BERT said...

@mizzkechique

haha kalo tak??????????

BERT said...

@Lelaki Ini
haha dah puas gelak semalam ahha

BERT said...

@oshin-jamel
hihi nasib baik la hihi

nini said...

hahahaha...lucu la...=p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...