Bukan Blog Kamu: Jangan patuhi undang-undang jalanraya!!!

Monday, July 9

Jangan patuhi undang-undang jalanraya!!!

AMARAN!!!

Sila baca dengan penuh berhemah dan berfikir secara rasional.
Jika anda membaca dengan maksud tersirat bermakna anda bijak..

  1. Tak perlu pun rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jikalau anda letih, mengantuk, mabuk atau tidak fokus, tangguhkan teruskan sahaja perjalanan.. Nanti lambat sampai!
  1. Sentiasa jangan ikut had laju yang ditentukan. Bawak je suka suki anda.. kan dah bayar roadtax? jika disaman, bayar jela.. tak susah kan?
  1. Tak perlu susah-susah berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong. Pedulikan perasaan orang lain yang sedang menunggu atau mengekori anda. Tak payah periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong. Teruskan sahaja misi anda kerana anda telah membeli kenderaan tanpa pakej lampu isyarat.
  1. Sentiasa Jangan patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning dan beri keutamaan kepada pejalan kaki. Teruskan perjalanan dan langgar sahaja lampu itu dan pedulikan pejalan kaki. Anda kan lebih utama? Buat apa nak fikirkan keselamatan orang lain kan?
  1. Elakkan Sentiasa mengekori kenderaan lain sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius. Takpe, insurans kan ada.. kalau mati tanam terus, kalau sakit hospital kan ada. Ada la tugas doktor dan jururawat nanti.
  1. Jangan patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Sila memotong jika anda teragak-agak. Insyallah pemandu lain akan memahami anda berserta makian.
  1. Potonglah barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja perbuatan yang sangat 'mulia' biadap tetapi tidak membahayakan semua pengguna.
  1. Elakkan Sila mencelah di antara kenderaan kerana ini tidak membahayakan keselamatan anda dan orang lain.

amacam? sindiran itu kadang-kadang lebih bermakna dari
larangan.. Biasanya kita benda dilarang itulah yang kita suka buat kan.. 
hehe jangan maraah.. hati-hati di jalan raya okeh!!



Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

17 2 ORANG KATA:

Cik Nur said...

pergghh..kalau ginilah semua org..huru hara jalan raya..!

pendek nyawa..!hihih

Pn. Sheila@CC said...

hehe... tips terbaik... sila buat betul2...

Mieya Atiera said...

Mendalam betul tips nie :)

TiranaAduka said...

salam......
Singgah pagi.....
Salam kenal dari tirana..
maaf kehadiran tanpa diundang....
selaku blogger baru di alam maya ini..
ronda pagi mencari informasi

salam kenal sekali lagi...

Wanieys said...

hikhikhik tips yg sangat baik...try buat tgk nk jd cmna hahhha

nn lylyn said...

klo yg xphm tu xphm juge kan =)

putryteya said...

hahhaha , kelakar laa . betul jugak cakap akak tu . org2 mcm tu , kena sindir baru nak terasa .

btw , teya dah follow twitter kakak ! :P

keli menari said...

Terbaik ! Haha

Aku Mad said...

salam kenal hehe dan follow :)

are_lin@yu said...

hehe kalau mcm ni ramai yg suka kan dear..jln raya bapak dorang yg punya..haha

eMMe said...

jgn....
nnt org tak buat...
kalo suh ikut undang2..ramai yg tak ikut kan... kan...heheh.. kita guna reverse psikologi kan..kan..hehhe...

BERT said...

sindiran ini buat saya juga sebab kadang2 saya pun suka langgar peraturan hohohoho

Saya Disini said...

hehe...bc betul2 dan fahami betul2

MizzTina said...

haha..baekk punye perli.. ni klu ada yg xpaham gak, xtau la..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

tedia.. hehe... kena baca gitu, baru terasa sikit noh... hehe (^___^)

Prettywrite said...

heheh sindiran yang pedas..:)

siti kektus said...

haha. kalau yg tak paham tu. tak taulah. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...