Bukan Blog Kamu: MALAYSIA ke atau MALAYSIADESH???

Tuesday, April 3

MALAYSIA ke atau MALAYSIADESH???




amati gambar ini betul-betul? kat Malaysia kan?
tengok muntut teksi pun sudah tau kat mana ni..
dah pastinya sekitar bandar KL...
tu nampak tak signboard pasar seni tu????
kompom kawasan jalan pudu nih...

lumrah di KL bila masa hari cuti seluruh warga asing
yang sedang bercuti barangkali keluar dari kepompong mereka..
masa saya belajar dan bekerja di KL dulu saya selalu nampak
situasi ini ketika saya ingin pulang ke kampung...

dari sentul naik metro bus turun di area sentral market..
jalan terus menuju ke LRT pasar seni sebab kat situ ada
bas ke seremban.. tapi tu cerita dulu... dalam 5,6 tahun dulu kot..
sekarang tak tau la.. dah lame gilak tak naik bas...
mungkin semuanya dah berpusat di stesyen bas pudu yang cantik dah!

maka setiap kali saya nak balik ke kampung di NS dulu..
memang kawasan itu dilimpahi dengan warga asing
sejibik macam lalat yang sedang hinggap di sampah...
sangat ramai orang.. tapi masa tu ramai orang indonesia..
bayangkan jalan sorang2 nak naik bas... takut wo!

diorang usha semacam je.. tapi Alhamdulillah takde pape..

pernah dulu masa awal-awal datang KL.. saya nak tanya
pada sorang kakak ni.. cantik dan kemas orangnya...
tak ingat soalannya apa.. tapi bila saya tanya dia pun jawab..
"ngakk.. saya nggakk tau dong"


laaa warga seberang rupanya! mati-mati ingat orang tempatan!
frust betul.. saya dah tak nampak orang Malaysia sangat dah kat situ..
macam saya pulak yang warga asing yang sedang merempat haha!!!

tapi bila tengok gambar kat atas ni.. maka warga bangladesh pula
yang membanjiri kuala lumpur yang indah dengan wajah warga asing..
nak cari melayu senang je.. pegi kat dataran merdeka hujung minggu
kat situ memang ramai orang melayu yang sedang habiskan masa

melepak, merendek dan merempit di sana...

pernah satu ketika dulu saya sambut merdeka dengan cik asven
di KLCC kononya nak tengok bunga api la...
tapi yang peliknya lagi.. saya ternampak barisan warga endon
dengan pakaian hitam dan seluar kecik ala2 mat rock
membuat perbarisan.. sambil menjerit.. MERDEKKAAA MERDEKKA!

pulak dah?? diorang pulak yang terlebih patriotik dari kita..
naik LRT pulak penuh dengan warga asing yang balik sambut merdeka.
sambil buat kecoh macam tak pernah naik lrt tu.. sungguh gayat!!
lalu di maki dek orang malaysia "woiii boleh diammm takkk!!!!"
saun sorang mamat nih.. terus diam menikus mereka itu..
ha nasib baik.. saya yang ada ketika itu cuak jugak..
nasib baik takde pergaduhan yang berlaku di dalam lrt tu.. fuhh!


tapi bila tengok banner ni... hmm tak taulah..
memang banyak warga asing yang dapat IC..
jangan sampai nanti warga asing pulak yang halau kita..
kita yang jadi warga asing.. merempat di bumi sendiri..

oh tidakkkkkkkkk!!!




Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

3 2 ORANG KATA:

azam said...

ni yg paling tak suka.....waktu cuti byk orang asaing kat KL...orang Malaysia semua balik kg

Cik Nur said...

kita pula takut dengan negara sendiri kan..?

Suwaibah YS said...

errmm beberapa tahun kebelakangan ni, bila cuti umum ke, sya dh x gi klcc..sbbnya dh rase kat ngra lain dh.. huhuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...