Bukan Blog Kamu: Resipi ayam goreng berempah tak kunjung tiba ~ haha

Thursday, October 4

Resipi ayam goreng berempah tak kunjung tiba ~ haha




Tak pernah rasenyer posting pasal resepi kan… hehehe
kali ni nak kongsi satu resipi… nak cuba boleh tanak
cuber lagik bagus hahahah…. Resepi kita hari nie ialah

AYAM GORENG BEREMPAH TAK KUNJUNG TIBA


Bahan-bahannya ialah:

- Mesti ada ayam jantan atau betina

- Minyak masak, kalau boleh Cap Jalen (ada ker?)

- Kicap Jalen (hah.. yang ni mmg ada kan)

- Sos Jalen (pun ada jugak kan?)

- Rempah ratus yang malas nak sebut sebab beratus-ratus


Ok cara-caranya pulak :

  1. Pastikan ayam yang digunakan sudah disembelih dan kalau boleh ayam kampung yang dah pun akil baligh. Untuk sembelih anda boleh panggil tok imam masjid kampung anda dan bukannya Ah Chai yang yang jual sayur fat choi..
  2. Tuang minyak masak ke dalam kuali. Anda boleh lah melakukan aktiviti lain sementara menunggu minyak panas. Ambil masa ini untuk melakukan senaman ringan. Selepas melakukan senaman ringancuba berlari-lari anak disekeliling rumah. 
  3. Cara untuk memastikan minyak cukup panas, caranya mudah saja. Ambil jari anda, Letakkan jari anda di tepi kuali dan bila anda menjerit…adoi!! ,maka minyak sudah betul-betul panas..
  4. Pecah sebiji telur ayam dan masukkan ke dalam kuali tadi. Anda tidak perlu menggunakan hammer ataupun apit-g untuk memecahkan telur tersebut. 
  5. Bila telur tersebut sudah panas angkat telur tersebut dan letakkan dalam pinggan. Hiaskannya dengan menabur bawang goreng ataupun timun untuk menambahkan lagi kesedapan makanan. 
  6. Ayam tadi ambil dan masukkan ke dalam peti sejuk. Anda boleh gunakan pada hari yang lain. Inilah yang dikatakan family planning.
  7. Panggil sanak saudara ataupun rakan taulan ke rumah anda untuk merasai hasil masakan anda. Menu ini sesuai untuk hidangan 2 orang dan boleh ditambah dengan masak lagi beberapa telur ayam.
  8. Akhir kata selamat mencuba dan pasti anda tak akan boleh lupakan masakan ini sampai bila-bila.Tapi saya tak janji tau.


    hek hek hek hek... jangan mareeeeee haaaaa.....


    sumber : email saya


Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

23 2 ORANG KATA:

MizzTina said...

ni telur goreng la!! ahaha

ros_reeza said...

hahahaha.. kena tipu ni...

are_lin@yu said...

sedapnya..nak sikit..hihi

permatabiru said...

tgk gambar ayam..dah teruja sekali baca...alamakkkk..saya dah terkena..hehehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tau dah bert bkn nak kasik resepi betul2 pun hahahahaha

Qhaifa Nur said...

makan panas2 sedapnya Bert......

Sue PeLik said...

wah nampak sedap jer sis! weeeeeeeeeee. nak jugak macam neh laaaa huhuhu

Sue PeLik said...

wah nampak sedap jer sis! weeeeeeeeeee. nak jugak macam neh laaaa huhuhu

Jna marcello said...

hahahah tipah terpipu..tp ayam tu btul2 menyelerakan!

eMMe said...

yea yea akak baca tau Bert!
bertuah budak ni...
tgh cam tu pun sempat bergurau ek..
hahaha..takpe kasi chance, hohoho...

thx resepi telur goreng, hahaha..
wat terliur nak makan ayam goreng berempah je, uhuhuhu...

LiNda said...

huaaa...mak jemah dah tertipu. tengok gambor ayam tu sedap gile. sekali resepi telur daaa

Kakzakie said...

Ini goreng cucu ayam, nak kata anak belum jadi anak...

Everything's Everythings said...

hahahahaha.. kelakar2
resepi nombor 1 tu tergantung, dh sediakan ayam tapi yg digorengnya telur pula LOL

puan.mila said...

nama resepi xleh bla..tup2 telor ayam..hahaha

Kesuma Angsana said...

sedap ni.... mesti cuba nnti!

Rai Ourkizuna said...

patutla tak kunjung tiba..cehhh...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Hehe..sedap nye.. Nyam3.. Nak cuba jugak.. Terima kasih kongsi ni akak..

aimi adilah said...

ahahahhaha..... :D

Saleha said...

terima kasih share ressepi goreng telurtu.. dah lama carik.. :)

Cikgu Ma said...

tak nak amik resipi, nak makan yg awak buat jerr boleh? hehehe

ieda said...

Bak maiiii epiring! !!!

ieda said...

Bak maiiii epiring! !!!

Cik Nur said...

memey xkunjung tibalah kalau gini ropenyerr..hihih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...