Joyah : Bert, dah complete barang baby? ape kata ko tengok satu blog
member aku ni.. dia jual barangan bayi.. aku baru je order..
cantik2 dan murah pulak tu.. jom support member aku tu jom..
Bert : ha boleh la jugak usha2.. bak mai sini link blognya....
Bila dah usha2.. memang murah la... bisnes online la katakan...
tak sempat nak order bagai.. 2 hari lepas saya dipromo tu tetiba
joyah mesej saya balik.. saya pulak naik pelik.. aritu beriya je haha..
Joyah : eh tak payah la ko order dengan blog tu.. buang masa je..
kalau nak beli ko cari la blog lain ke atau ko pegi mana2 butik baby ke..
Bert : eh pehal ko.. aritu beriya sangat promo kat aku.. ni tak jadi plak..
Joyah : aku kecik hati dengan member aku ni.. ye aku ngaku aku ni
cerewet dan banyak cengkadak.. bukan aku tak tanya.. dah tanya
elok-elok.. dia pun layan aku ok je.. tapi tak sangka belakang kutuk plak..
Bert : cer cerita ape kes macam merajuk je bunyinya ni hehe...
Joyah : aku order baju, pastu last minit aku nak tukar design lain
tapi aku tanya dulu dia dah pos ke belum, kalau belum pos nak mintak
tukar sebab terberkenan dengan design lain plak.. rambang mata aku
nih hehe.. dia cakap boleh je sebab belum pos cuma dah bungkus la..
aku tanya la tak kisah ke sebab dia dah bungkus.. dia kata ok je..
so aku anggap dia tak kisah la pape.. alih2 dia buat status kat FB..
dia ingat aku tak boleh baca ke ape dia merungut tuh? aku terasa la..
Bert : tacing ko neh.. status dia ngate ko ke.. ke ko je yang terasa..?
Joyah : dia dah la member aku.. tapi takde la rapat sangat pun..
cuma nak tolong member punya pasal aku pun nak beli la barang dia..
tapi bila dia dah ngate aku, so sorry to say la nak promo blog dia
kat kawan2 aku pulak.. tu la last dan pertama kali beli barang
kat dia.. lepas ni.. lantak dia lah.. pandai2 lah nak berniaga..
dia tak tau ke untung kawan ngan aku ni.. aku ni ramai kawan
banyak kabel boleh promo blog dia tuh.. huh.. rugi la dia.. haha..
Bert : status dia kata ape kat ko?
Joyah : alaaa dia merungut la, walaupun dia tak sebut nama aku
tapi aku paham la apa maksud dia tu.. dia kata aku mengade2 la..
banyak cengkadak la.. cerewet la.. menyusahkan dia la..
eh macam2 lagilah.. sakit plak hati aku nak ulang balik.. pastu aku
usha lagi status dia lain2.. memang kuat merungut pada kastemer
la perangai dia.. ishh tak berkenan aku.. patutnya dia buat la status
pasal ramai kastemer puas hati ke.. ape2 yang baik la tentang bisnes dia..
tapi kalau asyik merungut je cemana nak maju.. tambahan lagi dia
tak sedar ke yang dia tu jugak seorang pelanggan kepada peniaga lain..
takkan tak pernah ada rasa cerewet.. dah nama pun pompuan..
dan dia tak perasan ke, dengan adanya pelanggan la baru dia
dapat untung.. seolah-olah tak reti bersyukur dan mengutuk rezeki
dia la.. ragam pelanggan kan macam2.. so layan jela.. dah kata
nak berniaga.. orang kata 'pelanggan ni selalu betul' kalau
nak rezeki melimpah ruah bersyukurlah.. jangan merungut..
kalau tak puas hati pun tak payah jaja kat FB.. ramai orang tau dia
orang bisnes... ade ke patut kutuk pelanggan.. haihh.. lantak dia lah..
Bert : amboi panjangnya bebelan kat aku.. masuk blog bess ni haha..
Joyah : ko ni tak abih2 blog.. sume nak masuk blog.. ha bagus gak
kalau ko nak cerita tapi jangan sebut nama aku.. aku ni glamer.. hehe
blog tu pun jangan sebut pulak.. kang tersekat pulak rezeki dia..
pandai-pandai la budak tu nak hidup.. malas aku layan dah..
Bert : okla.. biarlah.. kalau ko rase tu member ko.. nasihatkan lah dia..
mana tau dia boleh ubah perangai ke.. ataupun nanti dia tau la sendiri
gamaknya.. bila bisnes dia merosot ke hape ke...
Lepas tu.. kami sembang hal lain pulak.. takyah la cerita ya..
so pada peniaga2 tak kira la online ke atau ada store
jangan merungut pada kastemer anda.. nak merungut pun
jangan la sampai kastemer anda tau balik.. hehe kan naya..
ni entry auto ya.. nak pegi checkup 37w.. balik nanti saya BW..
22 comments:
lumrah jd peniaga mmg kena sabar..hehe
peniaga septtnya kena sabar... kena thn dgn komplen dri customer.. tu kan adat berniaga.. kena la manis muka dan mulut..
Haishhh mcm2 kan.. Customer pun jgn la nk tukar2 design bila dh confirm kan.. Jenuhla peniaga nk layan :p hahhah.
kesian jugak dgn peniaga..ye lah.. memang la customer selalu betul.. tapi bayangkan..kalau sorang banyak cengkadak boleh tahan lagi..kalau dah semua banyak cengkadak..tesco pun boleh tutup kedai..
betul tue....kita sebagai peniaga tak yah nak merunggut...rezeki tak berkat....
pelanngan memang perlu cerewet... kita nak yg terbaik sbb tu kita cerewet... hehehe...
sebagai peniaga... sepatutunya dia bersabar... lumrah cari rezekikan... hmmm
susah juga nak jd peniaga yg baik ni hati semua pelanggan nak di jaga !
kdg2 diorg merungut tue sbb kerenah customer yg pelbagai ragam sgt
merungut boleh tapi tak manis depan kastemer kan hehe
sebab tu saya tak suka jual barang... takut tak boleh layan karenah kastermer...
tapi mereka yang minat menjual... janganla maki kastermer... tu kan sumber rezeki...
perkara begitu selalu terjadi...
sebagai peniaga bykkan bersabar...
mungkin lepas ni rezeki makin bertambah2.......
memang selalu terjadi mcm tu kan..kalu nak merungut tak yah la sampai semua orang tau..tak ke kecik ati pelangan2..ape da.......
Klu accik pun, kensel la nk tlg promotkn bisness org mcm tu...untung dia tk ke mana, dosa yg dpt nnt.
mmg xpatutlah merungut mc tu, smpai ke dalam FB..mmg naya laa...
Sebaiknya Bert tak mahu campur tangan. Ada baby tu tak baik ngumpat-ngumpat...
macam-macam kan.. ragam manusia :)
hurm... merungut2 belakang kite, kite tak tau tak pe kan bert, ni kite tau dia rungut2..mau mak tak sentap...tak baik laa.. elok2 berkawan, leh hilang kawan lak, tak syok la itu macam...
Bert, dah dekat nak bersalin..bestnye... dh nk dpt baby, nnt berpantang kat mane? ke dgn En suami je?
bukankah customer is always right?????ni merungut bagai xpyh nk menega ler haha
mulut tempayan boleh tutup... mulut kat facebook.... payah wooooo...:).. rugilah camtu nak wat bisness...
mcm tu jenis peniaga pun ade kan..sabar je la, ptotnye dia kene puaskan ati customer n layan customer dgn baik. Boleh lak nk merungut2...
lumrah kehidupan .. pembeli dan peniaga kena saling memahami dan mempercayai satu sama lain .. hormat menghormati .. give & take ..
jika tidak .. x ada sesiapa yg salah disini sbb sikap manusia sama sahaja .. back to back diri sendiri kena sedar ;)
adoi..silap langkah lah peniaga tu..huhu~
Post a Comment