Bukan Blog Kamu: Geli tapi mahu di bulan puasa... cemana?

Thursday, August 2

Geli tapi mahu di bulan puasa... cemana?








Apekemende la tajuk geli tapi mahu di bulan puasa ni ye...
nak kisah kan saya punya perangai yang selalu geli tapi mahu...
cuba tengok gambarajah bawah ni mungkin lebih jelas.....

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v




tadddaaaaaaaaa..... sekadar contoh....

saya memang masalah betul la kalau nak beli makanan 
yang melibatkan penggunaan tangan ni.. contohnya 
roti canai, kebab, roti john, murtabak, apam balik, popia,
dan lelain makanan yang sewaktu dengannya...

bila nak makan diorang akan menggunakan tangan mereka 
di depan mata kita untuk memasakkannya dan menjualnya...
yela.. guna tangan.. mesti la guna tangan.. abihtu takkan guna kaki..

contohnya bila saya ke pasar ramadan la kata kan, tiap kali hati teringin 
makanan camtu nak makan mesti pikir banyak kali... nak ke tanak.....
suka sangat peratikan penjual tu membuat makanan tersebut..

pastu peratikan keadaan gerai mereka bersih ke tak..
keadaan lori atau van yang mereka datang tu bersih ke tak..
tangan mereka yang membuatnya bersih ke tak...
yelah kalau dah kenderaan dan meja menjual tu kotor...
tangan yang memegang tu cemana... dah pegang itu ini
pastu pegang makanan pulak... terfikir.. basuh tangan tak diorang?
sampai pernah tengok kuku mereka HITAM!! ohh hitamm!!

bila mereka lap tangan mereka yang berminyak pulak dengan 
kain yang sedia sangat buruk serta comot dan hitam jugak...
kadang2 apron mereka juga macam tak cuci 18 tahun,..
dah bungkus makanan, lap pulak tangan kat apron tu..

pengalaman sendiri nak makan bihun sup di gerainya...
saya peratikan aje pembuat makanan tersebut..
dengan keadaan mereka yang berpeluh2 sebab kepanasan...
apron mereka yang lusuh dan kotor.. pegang makanan tak
guna kan sudu dan plastik tangan dan hidangkan pada pelanggan..
bila makan tau apa rasanya? saya rasa masin yang sangat over haha..
mungkin makanan tu yang masin.. tapi juga dah bercampur dengan
peluh ditangannya lagila membuatkaan bihun tu masin kan?

dah lapar makan jela.. tapi kembang tekak toksah cakap..
lepas tu macam biasa  la sakit perut... hmm redha jelaaaaa :((

macam2 lagilah gelagat penjual yang tak berapa endah sangat pasal
kebersihan ketika menjual makanan ni... akibat geli, saya tanak beli
atau makan... tapi andaikata makanan tu terbeli orang lain dan 
saya tak nampak cara pembuatannya barula saya makan... haha..

kenapa saya banyak cengkadak sangat pasal bab ni...??
sebab saya pernah sakit perut akibat keracunan sampai demam panas
tak boleh bangun... cirit birit dan muntah yang sangat teruk...
antibodi tak berapa nak kuat nak melawan makanan yang kotor..
sebab tulah saya suka berkira-kira bab nak beli makanan camtu..
rela tak makan meskipun makanan2 tu saya memang suka makan...

satu lagi entry pernah saya buat dulu berkenaan minuman 





Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

17 2 ORANG KATA:

Kesuma Angsana said...

samalah kita KA dan anak2 cukup sensitif bab2 ni!

Kak Izan said...

memang sangat prihatin.. harap2 kita dapat cari yang Halallan dan Toyyiban.. :)

Mrs Lurve said...

hahaha bila baca entry bert nie, trus rasa pk byk kali pasnie kalo nak makan..selalunya bila nak makan benda2 mcm nie, always think +. tp pasni kena pk jgk

Wanieys said...

wani pun tgk gak nk beli makanan bukan main redah jer hahaaaa

Kakzakie said...

Kakak rasa semua org punya rasa yg sama nak yg bersih dan halal kan. Sebab itu terbaik buat sendiri - kakak nie jenis makan apa je yg abang beli...

cik violet said...

owh tidak.. rasa loya terus tekak bila tbayang tangan penjual yg kotor n kuku hitam. hoho

Masz Sidek said...

sy tengok keadaan kak bert... kalau nampak pengotor memang tak beli...

are_lin@yu said...

ayu pn klu tgk yg tak bersih mmg tak llu gk nk mkn..kna tgk kdai gk..huhu

Cik Nur said...

huhuhuhu..samalah..! sebab tu lebih suka buat sendiri daripada beli...

Karukord Jagau's said...

hahah tang yg kuku itam tu...aku pun nek geli....mau x beli huhuhuu

LiNda said...

bert mcm mak linda, suke perhatikan semua bnda tu. linda tgok jugak, tp x cerewet sgt. hehe..tp bab kebersihan ni memg penting.

*bert, nk kad raya tak.Bagi linda alamat bert kat langkahlinda@gmail.com

eMMe said...

btol la brrt, kene utamakan kebersihan, kalo nk beli makanan... Coz makanan yg kitr beli x same mknan yg kite masak, kite perlu gak fikir kesihatan bdn kite gak, kalo sakit sape susah...

TiranaAduka said...

Assalamualaikum wbth..
Bab nie kene teliti sikit ...mau tak mau kene perhatikan ...lebih-lebih lagi masa kita nak beli kat bazar.........
agak-agak curiga saya tak beli....

keli menari said...

haa geli !

Rai said...

uih..scary nya...teringat cam cite senario yg mana tah..dia ludah dalam roti canai la..yang buat roti canai tu peluh menitik nitik masuk dalam roti..ewww...geli!!!

Ayu Iman said...

betul akk bert..iman pn geli..iman pn selalu cerewat part ni.xpelah sanggup xmkn pn xpe..hihi.

ariana said...

tahu..tp nk beli jugak..huhu
kalau lah semua penjual muslim tu mengamalkan adab berjual beli yg betul...ada ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...