Wednesday, July 29

Pengalaman bekerja sebagai 'PROMOTER'



Semenjak saya memberhentikan dan memencenkan 
diri sendiri dalam bidang pencoklatan semenjak
mengandung dulu sehinggalah selesai berpantang kini,
saya seawalnya sudah melantik diri sendiri bekerja
sebagai promoter atau bahasa shanggeh sikit
internet marketer.. apa sahaja yang boleh dijual
dan diiklankan maka saya akan iklankan dengan
pelbagai cara dan kaedah menggunakan media sosial..


bisnes yang senang.. sambil2 tergolek terlentang
makan minum terberak terkencing susukan anak ke
boleh bekerja secara online.. hanya menggunakan empon..
ada sale, maka dapatlah komisen, gaji dan untung jualan..
kalau tau punya senang buat bisnes camni dari dulu
dah buat dah huhu.. takpe cari pengalaman orang kate..
mesti ada yang pelik pesal saya tak jual coklat dah..
memang tak nafikan, pelanggan tetap ada.. tempahan
pun selalu dapat.. siap pakse2 suruh kita buatkan..
tapi apakan daya kudrat tak kuad la awaaa..
ok tu nanti saya sembang entry lain lah ye...

dah lama sebenarnya saya jadi 'promoter' ni..
sejak saya bisnes coklat lagi dah buat.. tapi sebab
bizi sangat dalam bisnes tu maka takdela nak fokus
sangat bidang marketing ni.. sambil2 je cari duit tepi2..

bila dah tak buat coklat, saya fokus bidang baru ni..
memang senang dan masyukkk la.. lagi2 saya memang
minat gila bab marketing.. sentiasa nak tambahkan ilmu
marketing terutamanya secara online ni.. keadaan selalu
berubah maka kene selalu update dengan trend terkini..

bila dah jadi online marketer ni maka terpaksalah
saya dedahkan no telefon di mana2 untuk kemudahan
pelanggan menghubungi saya untuk hal urusniaga..

dan setiap iklan mesti saya maklumkan.. "whatsapp sahaja
call memang tak layan.." bidang pengiklanan yang saya
buat tak memerlukan telefon untuk urusniaga.. susah tau!

pernah jugak terangkat telefon sebab tengah tunggu 
panggilan, tapi lain pulak yang call.. nak tanya pasal
iklan yang saya buat.. alaaaa.... bila diorang tanya
saya teragak2 nak jawab.. sebab pertanyaan mereka
tu memerlukan pemeriksaan yang rapi dalam ceklis saya..
supaya tak salah maklumat.. kalau pakai wasap
boleh saya cek dulu dan bagitau ape yang ditanya..
kalau call memang gelabah la nak jawab sebab bukan
ingat semua benda ... banyakkkk sangat nak ingat lah!

jadi, saya memang takkan angkat no yang tak kenal..
pernah jugak ada yang marah saya tak angkat call..
saya memang tengah bizi buat apentah.. dan lagi
memang takkan angkat call atas urusan pertanyaan
berkenaan dengan bisnes yang saya buat.. memang takk..

call la seribu kali pun.. nak ape2 sila wasap saje..
tanya ape nak tanya.. sepantas kilat saya respon
kalau masa tu takde keje tengah buat..

tapi biasalah.. bila dah wasap2 ni tak kira waktu..
pernah saya dapat wasap yang bertanya itu ini
di tengah malam.. di tengah pagi.. malah di subuh hari..
ada jugak di waktu maghrib.. hmm pelik3 betul..
dan ia berlaku setiap hari.. kadang2 je takde..
diorang ni yang tak sensitif bab waktu nak tanya..
ada mood dan tengah online memang saya balas..
kalau tak tunggula dah selesai baru saya balas..

dan sepanjang tempoh saya jadi promoter jadian ni..
dah beribu pelanggan saya layan.. macam2 orang...
macam2 kerenah.. biasalah.. layan aje selagi boleh..
sampai dah tak terlayan pun ada sebab dah over..
atas urusan niaga boleh la.. hal2 lain sampaikan
hal peribadi orang pun sibuk nak tanya tak bolehlah..
saya tak kenal sape pun.. mana boleh sembang...

pelbagai bangsa dan agama.. dari dalam dan luar
negara pun ada.. pening gak kengkadang tapi
saya seronok bekerja.. lawak pun ada.. geram pun
ada kehkeh.. soalan pelik2 pun ada.. haiya..

oh ya.. saya promot ape ye?
saya promot servis klinik aesthetic milik abang saya..
jadi kene tau la bab2 kecantikan.. bab2 rawatan
terms n condition bagai.. dan satu lagi produk 
kecantikan babykiss.. bukan babyblink tu ye..
satu lagi affiliate program pun saya buat.. best la
jugak tapi tak power sangat.. sikit2 bolehla...

tokey babykiss kat malaysia ni tak jauh..
adik ipar cik suami je.. atau bahasa lainnya
biras saya je.. tengok perubahan kulit dia makin
cantik jelita membuatkan saya pun nak jadi jelita
 macam dia kehkehkeh.. saya guna pakai dan saya 
jual pada sesapa yang suka nak jadi jelita jugak..
so tak lari jauh.. dua2 bidang kecantikan..
dah tu kene la jadi cantik jugak... senang nak 
cerita pengalaman sendiri bila dah guna
dan buat rawatan tu.. mudahkan?

kalau tak guna apa yang kita jual, tak reti nak cerita
 kat orang macam mana.. bila dah pakai dah rasa dan
dah alami best ke tak best.. baru boleh sembang..
testimoni sendiri lagi bermakna tau.. hehe


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...