Bukan Blog Kamu: 6 Pesanan Penting Apabila Pulang Beraya Ke Rumah Mertua..

Sunday, July 12

6 Pesanan Penting Apabila Pulang Beraya Ke Rumah Mertua..



Pesanan ini saya dapat dari grup wasep...
saje nak dipanjang2kan disini..
boleh buat renungan dan pedoman hehhee...


Pesanan kepada yang balik beraya rumah mertua..

1. Baju dalam dan seluar dalam tolonglah bawa yang elok sikit.. 
jadi bila basuh, sidai atau tercicir takla malu nak mengaku nanti.. 
takpun beli baru lagi bagus.. ni seluar dalam dah mcm roti jala.. 
ada gak dah macam tanggok ikan kat parit tu tak payah la nak bawak..

2. Tuala pun bawak la yang baru.. yg dah lusuh kena clorok
 tu takyah la nak bawak.. beli baru pun elok.. 
kita juga yg pakai.. ni kekadang dah macam alas kaki pun 
nak pakai gak.. kekadang ada yg dah belubang lubang...

3. Kebanyakkan org barang2 mandian pun tak berapa kesah.. 
berus Gigi tu bawak la sorang satu yg baru.. kalau kat
 supermarket tu 5batang baru RM5.. ni rupa dah macam
 berus jamban pun nak bawak gak.. isikan didalam
 satu bekas utk kita dan anak2 punya.. biasakan anak2 
simpan balik dalam bekas kalau dah digunakan.. biasalah.. 
kalau dah ramai2 diorang ni main sauk je apa yg dapat..

4. Satu lagi kalau bawak bantal dan "Gebo" (selimut) bawak la
 yg semenggah sikit.. bantal yg dah leper sama ngan plywood
 tu takyah la bawak.. tukar la sarung yg elok sikit.. 
kekadang gebo tu dah macam kain buruk dah..

5. Kita ni nak beraya bukan hanya luaran je.. baju nak lip lap..
 gelang sampai kesiku..tudung melilit macam kena belit ular... 
tapi bila sidai seluar dalam dah macam roti jala.. 
tuala dah mcm alas kaki.. berus Gigi dah kembang 
Macam berus jamban, bantal dah macam "Ojol" ( getah sekerap).. 
tu belum lagi aroma yg dibawa sekali balik ke kampung tu..pergh...

6. Orang perempuan kena jaga benda2 ni semua... sebab biasanya
 para suami tak ambik tahu pun pasal benda ni.. dia tahu semua 
dah siap je.. benda2 yg macam ni lah kita kena aware sebenarnya.. 
semua ni mencerminkan keperibadian kita sekeluarga.. 
tak kira la balik rumah mertua atau balik rumah mak sendiri...

Pesanan mesra untuk semua...sekian terima kasih..




Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

1 2 ORANG KATA:

eMMe said...

trasa part tuala la Bert! sbb lame dah tak beli tuala anak... sian dowang.. baju je bertukar baru..tapi tuala tak leh beli baru, hahaha! rasa mahal tual lagi dari baju dowg, ade lak camtu yea... tq bert! pasni kene serba baru la...baru smangat nak beraya kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...