Bukan Blog Kamu: AWAS : BAHAYA MAKAN PISANG GORENG!!

Monday, January 13

AWAS : BAHAYA MAKAN PISANG GORENG!!





Krup3.. sedapnya pisang goreng rangup..kueh mueh bergoreng mmg enak.
.lagi2 time petang nan indah. .namun begitu terdapat sebahagian penjual
yang mementingkan diri dan tidak bertanggungjawab dengan menjual sesuatu 
yang memudaratkan kesihatan pembelinya..

Pisang..cendawan..ayam..cempedak dan lain2 kueh goreng yang digoreng
bersama plastik yang dicairkan di dalam minyak untuk mengekalkan
kerangupannya.. plastik mengandungi bahan kimia yang bukan saja 
menyebabkn kanser malah kerosakan sistem peranakan.. 
usus dan kecacatan janin..

Tapi nak sergah pacik macik.. abg akak.. atok nenek kueh tu mmg payah..
kite tak nmpak kang terfitnah kite disergah eh balik..jadi mohon jangan
malukan diri anda dan sila jaga aib org lain.. bagaimana caranya?? 
Mudah saja.. gunakan akal fikiran yang dikurniakan untuk investigate..

Pesan kawan saya.. seorang pegawai kesihatan banyak tempat yg telah berjaya
mereka serbu dan disita.. Namun begitu sebagai consumer kita juga 
harus bijak memilih..beza makanan yang digoreng dengan plastik ialah : 

1. Kerangupannya tahan lama walaupun dah sejuk.. sampai esok pun rangup..
(ayam kepsi pun tak rangup kalo da sejuk.. hebat ayam plastik ni)

2. Rangup luar biasa smpai bergegar otak tatkala mengunyahnya..

3. Indah berkilau semacam berbanding pisang goreng biasa..

4. Banyak kerak tapi tak berminyak.

Mohon bijak memilih.. jangan tunggu goreng pisang plastik upgrade ke 
goreng pisang simen.. tapi jangan sampai terfitnah.. mane la tau ade yang
tinggi semangat juang pegi sound orang jual2 kat pasar malam tuh pakai
microfone plak..tak baik.. Adalah lebih safe kalo goreng sndiri..mudah.. 
jimat dan diyakini kebersihannya.. time goreng2 tu bole jampi2, sembur2 
sikit doa untuk keluarga terchenta.. 

Terbaca status ini dari FB bekas anak murid sekolah saya dulu.. 
tertarik dengan isu makanan bergoreng ni sebab saya penggemar 
makanan bergoreng... walaupun tau risiko kalau kerap makan 
makanan bergoreng yang di beli tapi kalau dah teringin tu beli la jugak... 

kalau takde plastik pun tetap berisiko sebab minyak yang diguna 
berulang kali tu memang memudaratkan kesihatan kita.. 
lainla kalau anda pengguna vitamin shaklee *sempat promot lagi* 



Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

7 2 ORANG KATA:

Kakzakie said...

Kakak pun dapat info tentang ini. Takut bila memikirkan. Sebaiknya beli pisang/ayam goreng sendiri kat rumah..

Muhammad Faiz Mohamed Saaid said...

goreng memang sodap, tapi kalau dah tahapni, habisla, kita pun kena goreng

Rai Ourkizuna said...

memang dah lama tak beli benda bergoreng.. harganya terlalu tak berbaloi.. nak makan goreng sendiri di rumah..

Fazil Hamid said...

kesimpulan...kurangkan makanan goreng...kalau xde plastik....mesti berminyak...kalau tak berminyak,berplastik pula...

Cik Nur™ said...

haishh..mcm2 org skrang kan...ade yg kata bawang goreng yg dijual pun goreng kaedah mcm ni gak..sbb tu bawang tu ranggup je...

fieda said...

semua makanan kt luar dh rse mcm tak selamat dh..terpulang la pda kite utk buat pilihan

fieda said...

semua makanan kt luar dh rse mcm tak selamat dh..terpulang la pda kite utk buat pilihan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...