Bukan Blog Kamu: Senarai semak borang nikah

Tuesday, April 12

Senarai semak borang nikah


kepada bakal peranten mari saksikan antara
senarai semak untuk borang nikah yer....
dah lain macam skang ni.. sentiasa mengikut peredaran zaman..
lagi banyak "status" lagi bnyak la borang kene isi...



1) Borang nikah lelaki dan perempuan...
yang diisi dengan seikhlas dan jujur hendaknyer lalu disahkan oleh
imam serta tok kadhi dan 2 orang saksi untuk borang lelaki...
tak kurang juge pengesahan WALI yer... tu penting tuh!!!

2) Salinan IC pengantin 3 keping ye...

3) sijil kursus kawen.. serta 3 salinan untuk perempuan..

4) Borang HIV untuk lelaki dan perempuan..jangan risau...
tader keputusan negative atau positif pon.. kalo dulu ader la..
skang dah tader lagi kerna bahaya ye...

5) sijil mati original dan 3 salinan untuk bapa yang dah meninggal

6) sijil beranak WALI original dan 3 salinan...

7) Salinan IC wali yer 3 keping jugak...

8) Surat pengesahan bujang dari majikan lelaki dan perempuan..

9) salinan sekeping IC untuk 2 orang saksi tadi yer...

10) Gambar pasport 5 keping pasangan sama ada tesenyum atau masam
dimana perempuan bertudung dan lelaki bersongkok.....
sungguh kelakar tengok tunang saya bersongkok hahaa..
opssss sori tylink kihkihkih tergelak plak agagagaga~



opssss ini sahajan untuk saya yer.. lain orang lain la borangnye kot..
tu tak cerita lagi kalo dalam IC tempat lain..
nak nikah tempat lain.. kene isi borang permastautin bagai lagi..
nasib saya baik.. ic saya alamat saner.. maka tayah pening pale...


kalo anak sulung perempuan kene ader sijil kawen mak apaknyer kan..
dikuatiri anak tidak sah taraf.. sebab mesti berwalikan hakim...
kalo lelaki yang jadi wali plak mesti bukan anak tidak sah taraf...
kalo abang sulung yang nak jadi wali mesti jugak tengok
surat nikah mak apaknyer bila.. kalo sah anak tidak saraf itu
maka cari lah wali lain.. tah aper lagi tah macam2 borang ade...


undang2 sekaang makin ketat..
sebab kene jaga la kan.. kalo tak
bnyak la nikah yang tidak sah..
kan banyak kes nikah dalam eddah la..
anak tidak sah taraf berwalikan bapa la...

masyarakat yang macam2 "status" ni yang menyebabkan
banyak syarat dah diperketatkan.. dulu maner ader kannn???
tu tak cerita lagi kalo sumbang mahramnye cemana..
so nak elakkan nikah tak sah dan tidak berzina seumur hidup
maka itula yang sekarang ni kene buat...
macam2 borang nak isi dan banyak dokumen sokongan lagi...
ni jerla yang saya tau untuk dikongsi bersama pengalaman
nak isi dan hantar borang nikah... huhu..
untuk yang tak kawen lagi.. bersedia lah............lalalalalala...




Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

2 2 ORANG KATA:

Cinoi said...

Wahhh byknya leceh gila haha. Abes la nak kawen kene keje keras cmni. Borang dah mcm2 nak

TWEETY BERT said...

ha tau tape.. pastikan siap semua betul2 baru g hantar.. kalo tak kene ulang alik.. huhuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...