Bukan Blog Kamu: Baru 5 minit dah sebak.... mengada betul!

Friday, September 6

Baru 5 minit dah sebak.... mengada betul!

Baru 5 minit dah sebak.. budak cengeng memang camgini..
ape pasal sebak...? ceritenye begini....

SITUASI SATU
Laki : Nak bawak Nawfal pegi kedai kejap boleh?
Bini : hmm bawak la tapi jangan lama.. boleh orang tido kejap..

Si bini sedang sibuk buat coklat.. lepas kemas niat nak berehat..
tidur sejam lepas tu terus jaga dengan terkejut... tercari2 nawfal..
rupanya takde tak balik lagi.. terus kol laki... "halo cik laki ada mana?"
rupanya dia singgah jap rumah mak mentua saya.. "oo ingat pegi mana
tak balik2 lagi... balik sekarang... mesti dia nak susu tu..."

tengah tunggu diorang balik... mula la nak cengeng...
rumah rasa sunyi... hidup rasa sepi...  air mata keluar jenjalan kat pipi...
adoiii baru sejam takde... dah rasa macam kehilangan...

* situasi 1 ni berulang banyak kali... tetap jugak cengeng..
bila maknye sibuk buat coklat, mesti paknye bawak jenjalan 
nawfal kejap.. ingat dah banyak kali tade la cengeng.. tetap jua..
biarla dia ganggu saya buat coklat pun takpe.. janji ada depan mata..
bila takde depan mata.. alahaii... kosongnya jiwa.. sepinya raseee...*

SITUASI DUA
Malam tadi mak mentua datang umah dengan anak bujang lagi sorang..
ada urusan pasal komputer dengan cik asben... bila nak balik,
MIL nak bawak nawfal kejap.. saya kebetulan tengah bizi buat coklat..
ada la setengah jam.. dah mule nak cengeng tapi tahan2 je hihihi..

Bini : sunyi pulak nawfal tade kan.. rasa kosong je rumah ni..
lepas makan ni kita ambik dia ya.. rindu la hiii hiii hii..
cemana seminggu ni ayg tade rumah..? tak rindu nopal ke?
(esok sampai ahad depan balik N9 ada urusan macam2)

Laki : ish.. maunya tak rindu.. dah namanya anak..
 bila takde mesti la rindu.. tahan jela...

10 minit pun berlalu lepas makan....

Bini : Bang.. pegi la amik nopal.. mesti dia nak tidur tu..

Laki : ha ok jap lagi....

kringggg kringgg... (abih je cakap terus bunyi empon bimbit)

Laki : hello? ha nangiss.??. ok2 datang sekarang.. tunggu jap..

Bini : Haaa betul tak orang cakap? dah rasa2 dah dia nangisss..
pegi amik dia cepat.. orang nak habiskan sikit lagi coklat ni...

tiap kali bila nopal takde depan mata walaupun sekejap
tapi hati tu dah boleh rasa dia ada nangis.. banyak kali plak tu..
ok tu tandanya naluri seorang emak ye tak.. yang dah jadi emak 
mesti tau ape tu perassaan sebagai emak cemana...

tabikkk springggg toingg toingg ibu bekerjaya!! tahniah!!
si ibu bekerja.. membantu keluarga mencari rezeki..
maka terpaksa la hantar anak ke tempat jagaan dengan berat hati.. 
dari pagi sampai petang berpisah sementara dengan anak...
kalau dulu tak paham bila ada orang cerita "rindu anak"
tapi bila sendiri dah rasa.. ok dah paham dah hehehe...


Pesanan untuk KAK EMME yang bertanya :
dia takde la berat mana pun dalam 7 kilo lebih je last timbang 
2,3 minggu lepas.. dia berat tulang.. tu pasal masa dia baru lahir,
kitorang gilir2 dukung dia.. baru je 10 minit pegang tangan 
dah lenguh2... tulang dia mantoppp tak lembik pun masa lahir..
kesan saya makan kalsium +  minum susu anlene kot kak... hehe..

dia kat rumah suka layan kartun, pocoyo, pororo, noddy, mickey mouse..
4 katun ni je dia suka layan.. kalau bukak yang lain dia tanak tengok...
kalau tak tengok kartun dia suka meraun satu rumah cari benda nak main..
nasib baik jenis tak masuk bilik air, dapur atau bilik2 yang tak tutup pintu..
cuma risau dia cukup berkenan dengan wayar.. pastu suka berdiri depan TV
dekat2... ishh risau pulak nanti muda2 dah rabun...sakit mata...

sekarang ni hari2 praktis berdiri..dah mula lepas tangan bila berdiri..
 baru meniti sambil pegang kerusi.. tengok kartun pun berdiri.. saje dera..
dia minat makan bubur ayam je.. yang lain ada kurenggg sikit hihi..
ok dah tuje.. harap menjawap soalan kak emme ye hehehehehe...






Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

13 2 ORANG KATA:

SarahSyafiq said...

Memang kalau dh ada ank tak boleh hilang sikit.rindu punya la amat.

Qhaifa Nur said...

sunyi rumah tanpa gelak ketawa anak-anak ni Bert...kak nur walau ada 5 anak bila kurang 1 tetap rasa sunyi juga..kalau bole nak tengok mereka depan mata kita juga...

geram auntie nur dengan nawfal ni tau...

Ratu Hatiku said...

Hihihi...dulu anak yg sulung selalu je rasa mcmtu.. Ank x over maknya yg over hihihih

Kisah Si Dairy said...

kalau sy ada anak pun macam tu jugak kot...

Kakzakie said...

Kelak bila dah besar pun pertama kali berpisah nak masuk asrama setiap kali makan meleleh airmata Bert. Kakak dah lalui semua ni..

Macam YBlah Nawfal pakai songkok hitam hihi...

Cinta Misteri said...

halohalohalohaloh.......cengeng yepppp...
mcm tu laaa bila ada dak ketik yg baru nk dpt kaki. nnti dh nakal skit jgn jd singa plak yeppp.

mcm tu lah CiM rasa utk kedua2 anak bujang CiM. skang dah besar memanjang. tp...bila takde mmg sunyi sepi tanpa kuntau gurau 2 org tu.

Nurul Nadiah+Khairil Syazwan said...

Masya Allah Nawfal comel sangat

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wani yg keje pn tiap masa ingat anak kt umah tau x...

Cik Nur™ said...

haishh..anak..siapa tak sebak...nawfal pun rindu dekat omma dia bila duk jalan jauh2.hehehe

Che Rosliza Che Mat said...

naluri seorang ibu memang kuat...comel nawfal..

Rai Ourkizuna said...

kalau ikutkan akak pun sedih nak tinggal anak2..tapi nak buat cemana kan.. sedih.. sayu ati bila baca entry bert ni..

eMMe said...

Bert, ajar makan sayur .. org ckp kene pelbagaikan.. tahlah.. ikut la kata hati.. kite maknye.. tahu yg terbaik utk anak.. risau anak tak makan sayur bile besar nnt... katanya... twin pun suke bubur ayam.. nnt try lak bubur ikan Bert.. kene wat uji kaji kat dowang... hehehe...

Ok, terima kasih atas penjelasan di atas, heeee~

LiYa HaNiF :: said...

comei nawfal... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...