Bukan Blog Kamu: kalau nak saun pun agak2 la woih..

Tuesday, January 17

kalau nak saun pun agak2 la woih..



terpanggil saya nak reka cerita yang benar2 terjadi
bukan pada saya tetapi pada kenalan saya dalam FB...
jahat kan saya.. cerita orang lain.. tapi saya buat entry
hasil daripada pemerhatian saya terhadap beliau...
nak tau kenapa?? kalo minat nak tau sila baca sampai habeh..
memang sadis sikit ceritanya.. bleh jadi pedoman buat kita kot.

kisahnya terjadi apabila beliau ini membuat status yang
berunsurkan kutukan jika dibaca sekali sahaja...
tetapi jika dibaca 2 kali sebenarnya status itu merupakan
sebagai peringatan buat diri sendiri serta rakan dalam senarainya..
memang sangat sensitif sekali statusnya itu untuk sesapa
yang terasa dengan kutukan yang agak pedas macam juri MLM dulu..

ada yang menyokong dan tak kurang jugak yang kurang senang
dengan statusnya itu lalu memarahinya dengan komen sungguh
beremosi sekali akibat daripada keTERASAanya itu....

saya selaku pemerhati tidaklah mengomen beliau
cuma membaca sahaja komen2 penuh emosi itu...
akhirnya pembuat status itu memberi penjelasan
kenapa beliau membuat status itu dan meminta mahap
kepada yang terasa hasil taipannya yang telah mengguris
hati ramai pihak...

bagi saya status itu takde masalah pun...
mungkin sebab saya tak buat sebab tu saya tak terasa pun hehe..
tapi adalah lebih MULIA sikitla jika kita nak menegur
kesilapan kawan kita biarlah secara diam2 sudday..
INBOX kan ada.. hantar la mesej dan saun lah
sekaw2nya jika anda betul dan dia sangat bersalah dalam hal itu..
bukan bahagian komentar itu kerana mungkin ia boleh
dibaca dalam 2 situasi.. sama ada positif atau negatif...

bila dah sorang yang komen negatif...
ramai plak yang ikot komen negatif...
saya sangat kesian dengan beliau itu macam dimalukan aje
di depan khalayak ramai pulak.. hehehe...

kalo saya jadi dia.. ish tak taulah...malu wooo...
kene saun depan orang ramai..

mungkin anda bagus.. dan merasakan ada orang tak bagus..
berilah nasihat dengan saluran yang betul...
jaga ego dan aib seseorang supaya takde la rase malu..
jika dimalukan begitu.. mesti tanak ngaku salah kan..
habihlah reputasi seseorang yang disaun itu dan kesannya
mungkin beliau tidak akan dihormati akibat kesilapannya...

biasanya kesilapan manusia akan diingat sampai bila2..
tapi kebaikkannya yang pernah dibuat.. buat2 tak perasan je kan?
hehehe same2lah kita teringat beringat dan mengingatkan...

moralopdestori : saya jarang buat status.. kalo terbuat pun
mesti benda yang tak penting untuk kehidupan orang lain hehee
baik saya mengarang dalam belog.. leh panjang2 macam ni kan..
gunakan Fb untuk jadi pemerhati bagai angin lalu... tata.....


Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

2 2 ORANG KATA:

Qhaifa Nur said...

bagus kalau komen utk kebaikan...
ada jugak yg salah guna fb ni...bole buat orang panas hati

Rai said...

ada orang rasa superior bila dapat sound direct orang lain :D

rasa cam lagi mulia dari orang yang di sound tu..hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...