Bukan Blog Kamu: BAHAYA : Jangan sanjung manusia terlebih sudah

Friday, January 20

BAHAYA : Jangan sanjung manusia terlebih sudah




dah banyak kali tengok situasi ini...
sama ada dalam negara kita sendiri dah banyak contohnya..
yang ada di depan mata pun cukup banyak..
jangan kan itu.. sendiri pun pernah terkena tau.. ha amekkaw!!

situasinya begini... pernah tak anda mengkagumi seseorang??
sehingga berbillion pujian dan sanjungan terhadap orang itu...

" wahh bagusnya kamu.."
"wahh.. pandainya kamu..."
"wahh.. hebatnya kamu..."
"wahh.. cantiknya kamuu..."
"wahh... kamu memang terbaik gileee"
"susah la nak jumpa manusia sebaik kamuu"

dan ape lagi semacam ayat sanjugan dan pujian melambung tinggi
kepada seseorang sama ada yang disanjung itu tahu ataupun tidak..
tau tak akibatnya jika kita terlalu menyanjung manusia??

bila kita terlalu sangat menyanjung manusia...
manusia itu akan menjadi alpa... dan kadang2 pujian yang
kita berikan itu akan berlaku sebaliknya....
apa yang kita harapkan tak kesampaian...
apa yang kita sanjungkan terjadi sebaliknya....
kita pulak yang jadi kecewa.. dan tak kurang juga yang
akan mengutuk semula setelah dipuji, disanjung bertalu2....

saya pernah kena.. memang kecewa...
dari situ saya sudah belajar sesuatu..
jika kita mengkagumi sesorang.. cukuplah dalam hati
sahaja yang tahu... paling tidak pun buat aje macam biasa...
kita tak kecewa.. hati pun tak sakit mana....

saya juga pernah tengok di depan mata...
pengalaman kawan-kawan dan manusia terdekat...
asyik sangat menyanjung dan bagi pujian terlebeh suddah..
kalo boleh satu dunia dicanangnya yang beliau sedang
menyanjung seseorang dan beruntung dapat rapat dengannya...
akhirnya... kecewa yang dapat... ha kannn?? dah kata dah...

cemana plak dengan anda..?? pernah alami situasi begini??
yang belum kene.. dan nak rase.. silalah puji melambung tinggi..
bila dah jadi sebaliknya baru la tau kecewa tak kecewanya...
dah dipuji kini dikeji plak akibat kekecewaan itu kan.....

wasatiah dalam apa sahaja sekalipun..
yang terbaik.. puji-pujian lah pada Yang Maha Esa...
kerana kita hambanya yang lemah dan sentiasa alpa..
termasuklah saya...tade sape yang sempurna...
ada sahaja kelebihan dan kekurangannya....

sekiannn harap maklong..........


Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

2 2 ORANG KATA:

Nurul Syuhada said...

kalo puji diri sendiri?

BERT said...

ko tau sndrii dah la ehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...