Thursday, October 9

4 CIRI PENIAGA TIADA ETIKA.. ADAKAH ANDA ORANG YANG SAYA MAKSUDKAN?



Agak keras tajuk ni kan... haha...
ok harini cubaan buat entry garang sikit...
mungkin dah lama memendam rasa.. rasa nak luahkan..


Apa ciri2 peniaga takde etika atau takde adab...??
anda peniaga saya pun peniaga maa..
meh saya huraikan sebagai peringatan untuk sendiri juga..

1. IKLAN KAT TEMPAT ORANG
Salah satu pengiklanan saya adalah menggunakan blog..
banyak iklan yang saya buat dan kebanyakkannya iklan berbayar..
ada ke patut.. saya dah iklan kan produk orang.... 
datanglah sorang peniaga ni yang kemaruk kasteme
pun iklan benda yang sama kat tempat iklan yang saya buat..
contoh.. saya jual bantal.. dia pun sibuk tumpang iklan
orang nak jual bantal yang sama.. dengan harga yang 
lebih murah kononnya... nasib baik blog ni ada
comment approval.. maaf la cik puan... saya tak approve
iklan tu ya... mentang2 la entry tu beribu2 visitor nya..
bukan cerita berlagak... tapi belajarla cara marketing yang betul..

2. CURI PELANGGAN
Yang ni saya tak pernah kena.. tapi baca dari pengalaman orang..
si penjual ni menggunakan FB ads sebagai medium
pengiklanannya... hallo iklan berbayar tau... bila produk bagus
ramai la mohon PM.. ada la penjual desperate ni duk
pm prospek yang menghantar komen pm tu.. ya dia jual benda
yang sama dengan tawaran harga lebih murah.. jahatkan?
orang tu bayar iklan... yang si jahat ni curi customer orang..
bila si penjual pm.. katanya dah beli dengan orang lain..
betapa sedihnya penjual tu bila dapat tau ada peniaga lain
yang jahat curi customer orang... geramnyaaa!!

3. SPAM
yang ni ramai orang buat.. terutamanya peniaga baru..
masih belajar cara marketing yang betul...
kalau guna FB.. dia akan pm sorang2 kawan dia
iklankan produk dia.. ada orang tak kisah... ada orang
memang kisah.. cara lain, menggunakan tag..
upload satu iklan bergambar dan tag kawan2 dia
yang beribu2 lemon tu... kalau ada yang komen memang
banyak la notificationnya.. bila saya kena saya tak marah..
takpe biarlah dia dengan cara dia.. senyap2 je saya remove
tag tu supaya tak diganggu dengan notification..

4. CURI PRODUK ORANG
Yang ni memang jahat sangat... tak meniaga pun..
tapi curi produk orang.. pastu buat marketing..
bila ada orang beli.. dia cabut lari.. barang tak hantar..
yang ni paling banyak kes ya.. sila hati2...
cek dulu profile penjual.. tengok feedback customer
dan apa2 bukti kukuh supaya kita yakin dengan penjual
agar tak tertipu.... boleh cek dengan Scammer Malaysia


Bila nak berniaga mesti ada ilmu.. belajarlah dari
sifu2 atau guru2 usahawan yang berjaya...
keluar duit pun takpe.. yang penting ilmu niaga tu..
saya sendiri pun suka belajar... memang banyak duit
dihabiskan untuk mencari ilmu terutamanya ilmu marketing..

Niagalah ape pun... produk bagus sekalipun..
kalau anda tak pandai marketing memang susah
nak buat sale.. tu yang jadi macam2 tu kan...
bila anda belajar marketing yang betul... anda pasti akan
dapat customer beribu2 lemon jugak hehe...
berusaha, berdoa dan tawakal.. rezeki Allah tu luas..
sekian harap maklung..

1 comment:

nini said...

macam2..btw semoga maju jaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...