Bukan Blog Kamu: AKIBAT GADGET.. SI ANAK TAK SUKA MAIN.. TAPI SUKA.... aaaaaàaaaaaaaaaàà

Tuesday, September 15

AKIBAT GADGET.. SI ANAK TAK SUKA MAIN.. TAPI SUKA.... aaaaaàaaaaaaaaaàà




Korek gambar lama jumpa gambar ni..
umur setahun lebih masa ni heheh..

Aah nak cerita pasal budak ni pulak..
semalam cite pasal adik dia kan..

lumrah la kan.. kanak2 dan mainan 
Tak dapat dipisahkan.. beli jugak la
macam2 mainan untuk hero ni 

tapi biasalah.. mula2 je esaitet
Dalam 10 minit dah taknak main..
nak tengok jugak dia suka main ape,.

macam2 jenis mainan ada.. 
tapi takdela bagi mainan budak pompuan
pulak kan... lain macam pulak dah..

hmm.. dia tak berapa minat..
dia lagi suka tab dan ipad..

silap besar la dulu dedahkan 
gadget terlalu awal untuk dia..

alasan??

Maknya walopun suri rumah
tapi buat biz fulltime lorh..
buat biz coklat yang selalu dapat
tempahan.. nak buat coklat nampak
je senang tapi kefokusan dan ketelitian
wajib ada selain daripada kesabaran..

jadi kasik gadgetlah untuk si anak..
memang mudah kerja kita..
tapi ada padahnya haha..

Bila dah tau padahnya terus stop 
buat biz coklat.. sayang??
Sayang lagi anak dari bisnes..
duit boleh cari dengan macam2 cara..

nekad stop buat biz coklat dan
saya  buat biz lain..
lebih kepada internet marketer,
promoter dan penjual service..
Lagi senangggg katekooo..
nikmatnya bila dah benti buat
biz coklat woihhh.. besttt!

masa buat biz coklat.. dia main tab..
 Bukan katun biasa.. tapi lebih
kepada katun educational..

bagusnya.. walaopun umur dah
nak masuk 3 tahun.. english agak power.
vocab dia sangat banyak dan suka
menghafal dialog.. buruknya??? 

Bahasa melayu TAK BOLEHHH!!!!
Dan kami tak dapat interaksi dengan baik
haaa nila padahnya.. Jadi guna isyarat saje..
atau ape2 signal dari dia taula dia nak ape..

siap jumpa doktor tanya kaedah rawatan..
senang je jawapannya.. kurangkan gadget
dan hantarlah ke taska untuk dia bergaul..

oo macam tu.. ok kami akan hantar..



Tapi kalau takde katun dia suka cari buku..
Tau dia suka buku sebab bila dia bosan 
dia amik buku dan selak2 sambil baca
walaupun bukan bahan bacaan dia...

Tiap kali keluar memang suka cari buku
baru untuk dia.. terutamnya buku ni..
picture dictionary... dah banyak koleksi dah..
tapi biasalah.. bila terlalu asyik dengan buku
maka kelunyaian buku tu agak cepat..
kadang2 terlalu esaitet sampai koyak bukunya..

siap sedia cari buku baru yaaa...


Tak kisahlah berapa kali beli pun buku..
janji dia minat baca dan tau dah vocab2
yang harus selalu ditambah.. macam tab
pun saya downloadkan apps yang belajar
je.. macam flashcsrd, baby genius, doa,
mari mengaji dan lelain lagi...

eloklah dah hafal macam2.. yang frustnya
dia tak minat bahasa melayu.. kalau dibagi
dia tukar lain...tapi yang pelik bahasa lain
senang pulak dia ikut.. korea, jepun, cina
arab, rusia, perancis.. kecuali tamil haha..
dia suka layan youtube jugak budak ni..
tapi semua yang belajar2 je.. dia tak minat
katun yang bercerita atau berdrama..

hmm dah xtau cane nak ajar bahasa melayu
kat dia.. tunggu cikgula ajar dia nanti..
 perkataan melayu yang dia tau cuma
jenis2 buah dan nombor je.. dan ada
jugakla perkataan lain.. bila disebut
macam omputeh baru nak belajar bm..

hmm tak sedapp! Xpelah..
harap nanti nawfal boleh berbahasa
melayu ya.. biar cikgu sekolahkan dia..

Tisss tissss tisss


Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Bukan Blog Kamu

0 2 ORANG KATA:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...